Meta е изправена пред рекордни глоби от ЕС

Това е значителен удар за компанията, която миналия месец обяви, че съкращава 11 000 служители

ЕС
11:35 - 05 Декември 2022
2115
Meta е изправена пред рекордни глоби от ЕС

Тази Коледа със сигурност ще бъде скъпа за американския технологичен гигант Meta. Компанията изглежда скоро ще бъде изправена пред огромна регулаторна сметка за трите си социални мрежи - Facebook, WhatsApp и Instagram.

Очаква се европейският регулаторен орган за защита на личните данни да издаде решения, насочени към трите платформи. След което водещият регулатор на Meta в Ирландия ще издаде окончателно решение в рамките на един месец.

Подробностите и евентуалната стойност на паричната санкция ще останат в тайна дотогава, но тройката глоби може да достигне над 2 млрд. евро, сочат финансовите отчети на Meta - поставяйки нов рекорд за най-високите глоби по силата на страховития "Общ регламент за защита на данните" (GDPR) на Европейския съюз, получени от една компания наведнъж.

Според отчетите в Ирландия Meta е заделила 3 млрд. евро за глоби от ЕС за защита на личните данни през 2022 г. и 2023 г. Платформата ѝ Instagram вече получи глоба от 405 млн. евро през септември за нарушаване на неприкосновеността на личния живот на децата, а Facebook досега е натрупал 282 млн. евро под формата на санкции за нарушаване на сигурността на данните, както и 60 млн. евро от французите. Това означава, че фирмата е заделила над 2 млрд. евро за регулаторни действия.

Това е значителен удар за Meta, която миналия месец обяви, че съкращава 11 000 служители в световен мащаб на фона на по-ниските продажби и големите разходи, свързани с преориентирането на фирмата към "метапространството".

Освен че ще засегнат джоба на Meta, трите глоби, които се очакват в рамките на няколко седмици, могат да подкопаят и по-широкия ѝ бизнес модел. Решенията произтичат от жалби, подадени от австрийския активист Макс Шремс, в които компанията се обвинява, че не е имала подходящо правно основание да обработва данните на милиони европейци. Ако окончателните решения отхвърлят аргумента на Meta, че обработва данни като част от договор с потребителите, компанията ще трябва да потърси друго правно основание за своя модел за таргетиране на реклами, базиран на лични данни, пише БГНЕС.

Делата разкриха и дълбоки различия между европейските органи за защита на данните.

Ирландската комисия за защита на данните до голяма степен подкрепи аргумента на Meta, че може да твърди, че се нуждае от данни, за да изпълни "договор" с потребителите си за предоставяне на персонализирани реклами, в проекторешението си, публикувано преди година. Но тази аргументация отдавна поставя Ирландия в малцинство сред колегите си. Норвежкият орган за защита на данните заяви, че ирландското тълкуване би направило европейското законодателство за защита на данните "безсмислено", според документ, получен от Politico миналата година. Ирландският регулаторен орган също така беше единствен в гласуването срещу насоките на ЕС, които забраняват на компаниите да използват договорното правно основание за използване на данни за насочване на реклами.

Трите решения вероятно ще подкрепят първоначалната позиция на ирландския регулатор и (което е по-притеснително за Meta) ще засилят натиска върху компанията да търси нови законни начини за събиране и обработване на данни за европейците.

Освен това Meta все още е изправена пред продължаващо разследване на високо ниво за прехвърлянето на данни на европейци от компанията към САЩ.

Meta отказа да коментира. Тя все още може да обжалва глобите, произтичащи от предстоящите решения.