Мета обмисля спиране на политическите реклами в ЕС
Потребителите до голяма степен не се интересуват от подобно съдържание и приходите са нищожни
Директори на американската технологична компания Meta обсъждат забрана за политическа реклама в Европа след опасения, че нейните социални мрежи като „Фейсбук“ и „Инстаграм“ няма да могат да изпълнят предстоящите разпоредби на ЕС, насочени към онлайн кампаниите, пише Financial Times, предаде Инвестор.
Регулаторите в Брюксел изготвят нови закони, които да влязат в сила през следващата година. Те целят да принудят големите интернет групи да разкриват повече за политическите групи, които стоят зад онлайн кампаниите, и към кои потребители се прицелват.
Ръководената от главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг Meta е загрижена, че дефиницията на политическите реклами в плана ще бъде толкова широка, че
ще бъде по-лесно да се откажат всички платени политически кампании в сайтовете на компанията,
твърдят двама източници на Financial Times, запознати със случващото се в компанията.
По думите им ходът се обмисля сериозно, тъй като потребителите до голяма степен не се интересуват от подобно съдържание и
приходите, генерирани от политически реклами, са малки в сравнение с останалата част от бизнеса.
Между 2019 и 2020 г. компанията е генерирала под 800 млн. долара приходи от политическа реклама в САЩ, твърди изследователската група Insider Intelligence.
Това е по-малко от 1% от общите рекламни приходи на гиганта за същия период.
Източниците, запознати с въпроса, предупреждават, че разговорите между висшия мениджмънт на Meta продължават и някои са против забраната на политически реклами. Окончателно решение ще бъде взето, след като ЕС постигне съгласие за дефиницията на това какво представлява реклама в новите си разпоредби, допълват източниците.
Meta не е отговорила на запитването за коментар.
В зората на изборите в САЩ през 2016 г. социални мрежи, включително „Фейсбук“, „ТикТок“и „Туитър“, бяха критикувани, че не успяват да овладеят дезинформацията и конспирациите, за да предотвратят изборната манипулация.
Зукърбърг в частност отказва проверката на фактите в политическите реклами с аргумента, че частните компании не трябва да бъдат „арбитър на истината“. Въпреки това Meta временно спря политическата реклама преди и по време на важни гласувания, например при президентските избори в САЩ през 2020 г.
Съгласно предложенията на ЕС, групи като „Фейсбук“ и „Гугъл“ ще бъдат принудени да бъдат по-прозрачни относно начина, по който разпространяват политическа реклама, като например показват колко струват рекламите, кой им е платил и колко хора са гледали съдържанието.
Европейската комисия, Европейският парламент и
страните членки на ЕС трябва да съгласуват окончателното определение за политическа реклама до 5 юни съгласно новата регулация.
Но институциите в ЕС изглежда имат широк консенсус с описанието на ЕК за политическата реклама като популяризиране на послание от „политически играч, или което може да повлияе на резултата от избори“.
Регулаторите в Брюксел обаче не са съгласни относно обхвата на ограниченията, които регламентът може да наложи на технологичните гиганти по отношение на достъпа до потребителски данни с оглед таргетиране на политическа реклама.