Министърът на транспорта изтърпя влака София-Бургас и написа есе

Георги Гвоздейков прозря, че железниците ни са в окаяно състояние, търси пари за наем на 4 влака, след като спря поръчки за 2 милиарда

Коментар
09:10 - 18 Юли 2023
7147
Министърът на транспорта изтърпя влака София-Бургас и написа есе

И случи се чудо: български министър на транспорта са качи на влак и изтърпя няколкочасовото пътуване от София до Бургас. Впрочем не знаем дали Георги Гвоздейков не е слязъл още в Пловдив – травмиран, отчаян и обезкуражен.

При всички положения министърът на транспорта ще запази ярък спомен, защото според собственото му откровение по телевизията той не се е качвал на трен в България от 1995 г. и не видял нищо различно от последните 30 години.

Гвоздейков споделя с аудиторията и кадри, с каквито десетките хиляди клиенти на родните железници се сблъскват всеки ден.

Мъчителното си преживяване министърът на транспорта изля в пространно есе на тема „БДЖ, патриотизъм и родолюбие“ в социалните мрежи:

Този текст е за родолюбието под български флаг, не за патриотизма.

Този текст е за БДЖ.

Тъжно е, че знамето ни се употребява като политическа платформа и за разединение вместо да бъде еталон за прогрес и единност на нацията. И докато патриотизмът печели от българския флаг, аз ще споделя какво е загубило родолюбието под флага ни.

Първата железопътна линия в днешните български земи е линията Русе-Варна. Нейната дължина е 142 км. Решението за построяването ѝ е взето през септември 1861 г. И е възложено на английска компания.

Днес 162 г. по-късно общата дължина на железопътните линии е нараснала до 4029 км, но българската държавна

железница остава един тромав, уморен, изпотен, морално остарял организъм от соц времената.

Патриотично е да се гордееш с увеличената дължина на жп трасетата, по които обаче не могат да се движат скоростно модерни, екологични влакове, но не е родолюбиво да оставиш тази емблема на товарната и пътническа свързаност да потъва флегматично в овехтяване, в неефективност, оставена на преживяване, а не впрегната в полза за благополучието на държавата и гражданите.

Патриотично е да се гордееш със закупените 15 електрически локомотива от Сименс, но не е родолюбиво да оставиш пътниците да бъдат транспортирани във вагонните композиции от соца без климатик докато навън бушуват горещини.

Патриотично е да поставиш българския флаг на мотрисата и на униформата на машиниста, но не е родолюбиво да пътуваш в остарял, похабен, бавен влак с дебела, естетически осакатена и несъобразена със сезона униформена екипировка.

Патриотично е да работиш за едно от най-големите, най-старите предприятия в България, но не е родолюбиво да оставиш служителите без кариерни и финансови стимули, без перспективи, без модернизиране на подвижния състав, без подкрепа.

В импровизирана визита днес на Софийска централна гара се срещнах с тъгата на патриотизма в БДЖ -

видях отломките на миналото - обраслите траверси, старите локомотиви, ръждясалите табели, соц вагоните без климатизация,

закачени за екологичните електрически локомотиви на европейски производител, които се опитват да издърпат композицията напред към бъдещето и си давам сметка, че така повече не става.

Трябва да реформираме БДЖ спешно и да я превърнем в модерна интегрирана и екологична транспортна система, която наистина да осигурява мобилност и свързаност. Символ на сигурен и устойчив транспорт под българско знаме.

Видях и бъдещето. Родолюбиви млади машнинисти, които не искат да напускат системата на БДЖ, не се оплакват, работят, гордеят се с професията си, но се надяват да работят при по-добри условия, да управляват по-модерни машини, влаковете да свързват по-бързо села, градове, съдби.

Дължа и дължим на тези млади хора признателност за търпението, за ведрината, за тихото им родолюбие.

Да обичаш родината си означава да милееш за нейното благополучие, благополучието на държавата и благополучието на нейните граждани и то не се измерва с визуални символи и омайни думи, в разединяване и в проповядване на носталгия по миналото, нито в извиняване на руската агресия, която преобърна мирните времена във военна окупация, родолюбието са реални действия и постижения за повишаването на благата за хората, родолюбието е в малките действия и добротворчество, които създават големи успехи за икономическо, социално и културно обогатяване на обществото.

БДЖ трябва да се превърне в сърцето на транспортната свързаност - да повиши ефективността и конкурентоспособността в транспортния сектор, да подобри транспортната свързаност, сигурност и достъпност, да повиши енергийната ефективност.

Родолюбието не започва с флага, то започва от сърцето.

Пред БТВ снощи министърът на транспорта каза, че железниците ни се намират в окаяно състояние и че се надява държавата спешно да намери пари за наем на четири влака, които да обслужват отсечките София-Варна и София-Бургас. Нови влакови композиции, каквито очакваме по Плана за възстановяване и устойчивост, няма да дойдат преди 2026-2027 година. Миналия месец транспортният министър спря мегапоръчките за нови влакове за 2 милиарда лева.

Може би при следващото си пътуване с влак Георги Гвоздейков трябва да вземе със себе си и министъра на финансите. Дотогава пари за нови влакове най-вероятно няма да не се намерят.