Модата оцеля през 2020 г.

COVID й даде това, от което се нуждаеше – ново вдъхновение

Новини
14:23 - 28 Декември 2020
2891
Модата оцеля през 2020 г.

В една болна реалност с вихреща се пандемия страните по света осъзнаха колко е важно да имат стабилни и сигурни здравни системи; извличащи уроци нации с ясно съзнание и липса на страхове; планета, способна да се изправи срещу предизвикателствата и да намери отново път към финеса, естетиката, красивото… Като в онази стара, изтъркана, но пълна с истини фраза: “Красотата ще спаси света”.

Една индустрия се притичва на помощ в това, и макар опърпана и с дълбоки белези от безмилостния COVID-19, тя се поизтупва от разрухата и изправя глава, сякаш, за да докаже, че това не е просто фраза.

Още преди пандемията от коронавирус, модата имаше нужда от ново начало, от рестарт, от своеобразен катарзис. COVID й даде това, от което се нуждаеше – ново вдъхновение. Разбира се, заставяйки я най-напред да осъзнае слабостите, пропуските, нуждата от промяна, по възможно най-болезнения начин.

Пандемията ускори промените, които вече бяха започнали да настъпват в сектора – преходът към онлайн пазаруване, фокусът върху устойчивостта и диверсификацията на доставки, нарастващата роля на младите поколения и търговските експерименти с цифрови платформи.

“Пандемията елиминира оправданията за марки, които не усвояваха новите тенденции”, каза Клаудия Д’Арпизио от американската консултантска компания „Bain“.

Тя предупреди, че брандове ще се изправят пред пълно затваряне, а други ще са принудени да се преструктурират.

Затварянето на филиали, прекъсването на вериги за доставки, както и триумфът на хоум офиса доведоха до преосмисляне на света на модата. Продажбите на луксозни облекла, бижута и козметични продукти са с безпрецедентен спад с около една четвърт тази година поради пандемията, унищожила повече от шест години растеж в сектора.

През лятото италианската асоциация за луксозни стоки „Altagama” прогнозира приходи в индустрията от 217 милиарда евро през тази година, с два милиарда евро по-малко от 2014 г. и 64 милиарда по-малко от 2019 г. Това е първият спад в приходите на сектора на луксозните стоки след финансовата криза през 2009 г., когато индустрията претърпя 9% спад, от който се възстанови бързо през следващата година. Оценките за времето за възстановяване от пандемията сега са несигурни, тъй като подновеното разпространение на коронавируса принуди държавите да затворят отново магазините за търговия на дребно и да спрат пътуванията по целия свят. В Европа очакват резулатата от въздействието на стимулиращите мерки, а в САЩ победата на Джо Байдън вещае по-тежко облагане с данъци.

“През следващата година има много несигурност”, каза Д’Арпизио.

Печалбите на луксозните марки тази година се очаква да спаднат с цели 60% и да се възстановят само наполовина през следващата година. Тъй като все повече хора по света се налага да останат вкъщи, продажбите на луксозно облекло спаднаха с 30% до 45 милиарда евро и на обувките с 12% до 19 милиарда евро. Този спад е по-малък от предвиденото, тъй като продажбите на маратонки се възстановиха през втората половина на тази година.

Потребителите в Азия помогнаха на луксозния сектор да смекчи спадът в продажбите на бижута до 15% или18 милиарда евро.

Компанията за анализ на данни „Reply” е описала подробно ефектите от пандемията върху модната индустрия. Последният доклад показва, че интересът към модата намалява. В сравнение с март 2019 г. търсенето е намаляло с 23%. Това поставя модната индустрия в дъното на класацията. Само туризмът и автомобилната индустрия се справят по-зле през последните шест месеца.

Промяната на работната среда оказва сериозно влияние върху интереса към модата. При работа от къщи никой не носи вратовръзки, обувки на висок ток и дамски чанти. Според резултатите от проучване в САЩ, едва един на всеки десет човека се приготвя специално за работа от дома, по-специално когато се налага видеоконференция.

Труимф на удобните дрехи

Докато офис облеклото се бори със спадащия към него интерес, на преден план излязоха спортните дрехи – клин или долнище на анцунг, маратонки и тениска. Модни марки и социални медии организираха кампания с хаштаг wie#StayInPajamaContest, за да привлекат вниманието към ежедневните дрехи за вкъщи. Във Великобритания новите тенденции навлязоха особено активно и вследствие на това търсенето на удобни дрехи нарасна с 433 %.

Клиентите залагат преди всичко на удобни дрехи, изработени от приятни за носене платове, като функционалността им също е определящ фактор. През периода юни-август компанията „Nike” е реализирала печалба от 1,5 милиарда долара.

Промяна на стойностите в модната индустрия

Докато официалните обувки губят постоянно от популярността си и вече не са толкова търсени, маратонките са на път да завладеят пазара. По същия начин уважаваната вратовръзка отдавна си е „изпяла песента”. Класическият костюм съставлява едва около една пета от продажбите на „Hugo Boss”.

Кризата беше усетена и на борсовите пазари. От началото на пандемията в Германия акциите на „Hugo Boss” спаднаха с около 50%.

Компанията MDax отчете спад в продажбите с почти 60% поради затварянето на бизнеса по време на коронакризата. Модният производител на луксозни стоки „Strenesse” дори трябваше окончателно да прекрати дейността си.

Устойчивостта с все по-голямо значение

В допълнение към критерии като ефективност и комфорт, темата за устойчивостта също играе нарастваща роля в света на модата. Компаниите търсят иновации и нови идеи. Купувачите на индивидуални колекции вече имат възможността да проследят пътя на използваната вълна от фермата до готовия продукт.

„Hugo Boss” разработи наскоро веган костюм, сертифициран от организацията за хуманно отношение към животните PETA.

В Лос Анджелис пък отвори врати първият бутик за веганска мода. „Vegan Fashion Library“ е името на първия бутик, посветен на веган модни марки. Това означава, че в него са налични само екологични, вегански и творения на компании, които работят по устойчива мода.

Една известан личност представлява принципите за устойчивост във всички сфери на своя живот. Британският престолонаследник принц Чарлз, многократно обявяван за най-добре облечения мъж в света от мъжки списания като

“Esquire” и “GQ”, се превърна в моден дизайнер. Той представи своя собствена линия дрехи, подчинена изцяло на устойчивостта. Колекцията “Modern Artisan” се състои от 18 луксозни облекла – десет дамски и осем мъжки, изработени от най-висококачествени естествени материали.

Пред британския “Вог”, принцът сподели, че е отвратен от “бързата мода”, в която се купуват и изхвърлят дрехи в големи количества.

„Предпочитам да ги преправям и преработвам, вместо да изхвърлям неща от килера“, каза той.

Това доказват снимките, направени през последните десет години, на които принцът носи две еднакви палта. Палтата, както и якета, ризи и панталони са неразделна част от проекта, финансиран от фондацията на принца, в сътрудничество с италианската марка “Jux-net-a-porter”. Дрехите с подписа на британския принц ще се продават чрез тяхната онлайн страница. Целта на това дългосрочно сътрудничество е да укрепи традициите в производство на облекла във Великобритания и Италия. Всички приходи ще бъдат дарени за програми за текстилни курсове за млади хора чрез фондацията на Чарлз.

Коронавирусните блокировки оставиха магазините за дрехи с непродадени със седмици стоки и сега е време индустрията да преосмисли как може да стане по-устойчива, каза ръководителят на Британския съвет за мода (BFC).

“Докато сте вкъщи и не излизате по събития, ресторанти за вечери, на работа, нуждата от дрехи – или дори възможността да си купите нови – просто я няма”, каза изпълнителният директор на BFC Каролайн Ръш.

Сега секторът е изправен пред онова, което тя нарече “криза с инвентаризацията”, оставила много нежелани запаси.

„Стоката вече е била произведена и е била готова да влезе в склад, преди идването на мерките“, каза тя.

Тази ситуация представлява проблем с паричните потоци в сектора. Но също така предлага възможност да се преосмисли как да се работи и как модата би могла да стане по-екологична.

“Имаме невероятната възможност да се опитаме да рестартираме всичко”, каза Ръш.

Рециклиране и репроизводство

Модната индустрия е отговорна за 10% от годишните глобални въглеродни емисии, повече от всички международни полети и морски корабоплавания, взети заедно, според Програмата на ООН за околната среда. Настоящият модел на „бърза мода“ – бърз оборот на колекции, за да се засили интереса на потребителите – засилва тези разходи за околната среда, тъй като сега обикновеният човек купува 60 на сто повече дрехи, отколкото през 2000 г., но пази всяка дреха наполовина по-дълго.

Според Ръш, по време на коронавирусната криза модните дизайнери трябва да обмислят да рециклират излишните си запаси от облекла, “така че продуктът, който имаме, да бъде използван повторно, да се превърне в нови прежди и да бъде създаден за бъдещето”, каза тя. “Нашата индустрия оказва влияние върху планетата – носи много радост на много хора, но определено има неща, които бихме могли да направим по-добре и сега е моментът да помислим за това.”

Безпрецедентна Парижка седмица на модата

Едно от най-чаканите събития в модния свят, тази година не приличаше на нито едно свое проявление досега. Нямаше бляскави ревюта, нямаше вперени в подиума очи под звуците на гръмка музика. Брандовете представиха колекциите си чрез заснети филми и клипове, вместо екстравагантни шоута.

Мнозина дизайнери призоваха за революция. Ив Сен Лоран се оттегли от Седмицата на модата, насрочвайки дефилета по-късно през годината.

Почитаемата френска марка „Хермес“ обаче не се отказа от мъжките си шоута, като пусна свой филм. Ивиците са големия хит на „Хермес“ за мъжете за следващия период, както и традиционната му кожа, разбира се.

„Диор“ активира тежката артилерия за своето шоу на висша мода. Той представи филм за мечтани рокли, ръчно изработени, създадени след хиляди часове старателна работа.

Неговият сътрудник италианецът Маурицио Галанте също заложи на видео вдъхновение за шоуто си.

„Чрез видеата вероятно хората ще са по-концентрирани върху образите, а не върху това кой седи на първия ред”, добави той.

Седмицата на модата в Лондон изцяло дигитална – и полова неутрална

В съответствие с Парижната седмица на модата, Лондонската седмица на модата също промени своя формат. Тя стана изцяло дигитална.

Британският съвет за мода (BFC), който организира събитието, разкри планове за обединяване на шоуто за дамско и мъжко облекло в една “полово неутрална” дигитална платформа.

Тя се проведе от 12 до 14 юни, когато трябваше да се проведе Лондонската седмица на модата за мъже. Новата онлайн платформа бе достъпна както за търговци, така и за широката публика и включваше дигитални шоуруми, интервюта, подкасти и дизайнерски дневници.

Много дизайнери всъщност не излязоха с колекция, която да покажат, защото техните заводи все още са затворени или едва започват да отварят. Но за онези, които предложиха продукт, бе важно да го покажат и да се уверят, че той достига до международните купувачи.

„Разбира се, ние гледаме към Китай, който почти премина през това, за да разберем как се движи поведението на потребителите“, каза Каролайн Ръш.

Лондонската модна седмица предложи на индустрията и още нещо – „добре дошъл“ усет за “нормалност” и й помогна да се свърже с глобалната аудитория в тези трудни времена.

Маските – новата висша мода

В седмицата на модата в Мадрид маските се превърнаха в главно действащо лице. За първи път фирма за хирургически маски спонсорира модно събитие.

В сътрудничество с четирима испански дизайнери, “Mascarillas Béjar” разпространи 15 000 дизайнерски маски сред присъстващите, за да гарантира безопасността.

„Видяхме, че трябва да направим нещо различно, защото маските са тук, за да останат и те вече са допълнение към облеклото ни, като чантата или мобилния ни телефон“, обясни Франсиско Санс, вицепрезидент на “Mascarillas Béjar”.

Маските вече си проправиха път към висшата мода. Дизайнерите ги правят част от своите творения. Йон Фиц създаде линия с 13 различни дизайна.

„Хората искат маска, която да съответства на ризата или маска, направена от същия плат като шала. Мисля, че маските стават нещо, което ще е с нас 24 часа в денонощието и е част от нашия външен вид, аксесоар, с който да подчертаваме индивидуално присъствие“, казва модният дизайнер Йон Фиц.

И наистина, маските изглежда не смятат да си тръгват от модния бранш, поне засега. Те дори пълнят модните списания с нови тенденции и шокиращи линии.

Магазин за бижута в индийския град Сурат (в щата Гуджарат) пусна в продажба предпазни маски, украсени с диаманти. Въпреки впечатляващата цена от две до пет хиляди долара, новият артикул се радва на засилен интерес.

Богатата наследница Парис Хилтън (39) пък изненада всички с маска, също украсена с диаманти, която е по-скоро моден аксесоар, отколкото защита срещу коронавируса.

Отново в Индия мъж заплати около 4 000 долара за златна маска за лице, която да го предпази от бушуващия в страната коронавирус. Покритието от благороден метал тежи 60 грама, а изработката е отнела осем дни на занаятчията.

Възход на фотографията и електронната търговия

С по-малко модни събития лице в лице и по-малко клиенти в магазините, марките увеличават инвестициите си, за да консолидират своето присъствие и онлайн продажби.

„Забелязахме голямо увеличение на фотографията, използвана в електронната търговия. Много марки, които досега не използваха модели за колекциите си, а по-голямата част от каталозите им беше просто изображение на артикула, сега прибягват до повече снимки на модели отпреди“, казва Алехандро Ескохотадо, директор на агенцията за модели “Six Management”.

Поглед към бъдещето на модата

Изследователите на тенденциите са сигурни, че бъдещото развитие на модата ще зависи преди всичко от два фактора: развоя на пандемията и бъдещата форма на работа. Ако домашният офис запази статута си в дългосрочен план, вратовръзките и костюмите скоро може да останат в историята, далеч от акцента на модните тенденции.

Въпреки големия натиск върху производителите на официални облекла, модата в луксозния сегмент има сигурно бъдеще, смятат експертите.

В крайна сметка съзнателното пазаруване се увеличава до степен, в която клиентите инвестират парите си по-рядко, но по-разумно. Това ражда и иновативни идеи в удобни за носене тъкани и нови възможности за комбиниране и приложение.

“Мисля, че всички сме готови за ново вдъхновение и творчество”, уверена е Каролайн Ръш.

Едно е сигурно – пандемията няма да спре модата. Да, ще я промени необратимо, но, както пеят “Куийн” – “Шоуто трябва да продължи”, обобщава БГНЕС.