Морският бранш се свива, хората намаляват потреблението

Тенденцията е към намаляване на дългите логистични вериги, Турция излиза на сцената

Новини
10:36 - 31 Януари 2023
2011

На фона на 2020 година 2022 г. беше прекрасна за морския транспорт. Над 80% от глобалната търговия се извършва с морски транспорт. Увеличи се капацитетът на линейните компании, но се появиха нови проблеми.

Обстоятелствата се промениха и вече има излишен капацитет и спад на навлата до предпандемичните нива. Това заяви доц. д-р Борислав Арнаудов, научен секретар на Катедра "Икономика на транспорта и енергетиката", УНСС, в предаването „В развитие“ с водещ Петко Трухчев, предаде Блумбърг.

Арнаудов обясни, че през 2020 г. потребителите – на фона на ограниченията за овладяване на коронавирусната пандемия – са спестили пари, което е довело до скок в търсенето предмети и устройства.

„Потреблението доведе до скок на превозите. След отварянето на икономиките и облекчаване на рестрикциите хората спряха да потребяват толкова и се намалиха превозите“, добави той.

„В момента има стока, но няма кой да потребява – складовете са пълни… Ако преди имаше задръствания по пристанищата, сега е точно обратното. Потреблението се сви, инфлацията и ниските доходи в следствие на загуба на работата намалиха потреблението – сега има свободен капацитет“.

Арнаудов посочи, че се очаква

да намалеят крайните цени на доставките за потребителите, но може да се увеличи транзитното време, тъй като корабите чакат да се запълнят на поне 60% капацитет.

„За да се намали цената, се увеличава транзитното време“.

„В момента има много отложени плавания. Големите играчи имат над 50 плавания отложени само за първите седмици на новата година. Тук влияние има и китайската нова година“, посочи гостът.

„Тенденцията ще е към намаляване на дългите логистични вериги. Китай като световната фабрика може би ще бъде изместена от играчи като Турция за Европа и Близкия изток“.

Гостът коментира и отражението на инфлацията върху морския транспорт.

„Потребява се по-малко, но на по-висока цена. Производителите остават на същите нива като печалби. Корабните линии за 2022 г. приключиха с близо 300 милиарда долара печалба. Очаква се за 2023 г. печалбите да са не повече от 15 милиарда долара“.

Според Арнаудов отварянето на Китай няма да доведе до ръст на търсенето на морски транспорт, тъй като битовото потребление ще остане на същото ниво. Той очаква през 2023 г. морският транспорт да се свие като извършени превози и плавания. „Както в икономиката, така и в морския транспорт има цикли. През 2021 и 2022 г. този цикъл беше нереален с това потребление“, добави гостът.