МРРБ откри нарушения за милиони при ремонтите на пътища
От ведомството представиха данни за оскъпяване на ремонтите близо 3 пъти
Министерството на регионалното развитие откри нарушения при ремонтите на пътища от републиканската пътна мрежа.
Това заяви на брифинг министърът на регионалното развитие Виолета Комитова. Тя подчерта, че магистралите и републиканските пътища са ангажимент на АПИ.
За поддръжката на тези пътища МРРБ сключвало договори с фирми в различните общини за 5 години. В годишния бюджет се отпускат 400 млн. лв., които се разпределят между общините. През годината обаче се възлагали и други ремонти и обществени поръчки, за да се стигне до дефицит. Те достигали стойност до 1,5 млрд. лв. Подобна била ситуацията и през 2018 г. и 2019 г. Тези допълнителни пари се дават на общините в края на годината с постановление от Министерския съвет.
От МРРБ са забелязали и друго нарушение. Ремонтите са вписани като текущи, а не като основни, за да бъдат усвоени повече средства.
Такива ремонти обаче или не се осъществявали, или се правели по-евтино от предвиденото. Пример беше даден от зам.-министър Иван Шишков, който показа снимки на отсечката Самоков – Ихтиман, както и на път край Камчия.
„Ние продължихме да правим анализи и установихме следното: за ремонта на АМ „Тракия” в края на 2018 г., по нареждане на тогавашния министър Нанков, е поискан доклад за състоянието на пътищата. По същия този доклад за отсечката е предвидено да се направи текущ ремонт, не основен. Сумата, предвидена за целта, била 207 млн. лв. Първоначално АПИ обаче предвидила 59 млн. лв.
Вижда се, че сумата е завишена много. Знаете какво е състоянието на тази отсечка. Ровейки се в цялата тази история, се вижда, че понятието "основен ремонт" е обърнато и всъщност е извършен текущ ремонт”, обясни зам.-министърът.
В доклада, цитиран от арх. Шишков, се казва, че 79 обекта са „пътища в лошо състояние”. За 13 от тях имало проекти за основен ремонт.
„В 24 от обектите има 100% съвпадение на дължината на описаните пътища и по описаните в доклада. Само за тези обекти оскъпяването е 182 млн. лв. или 2,6 пъти. Ако тези пътища бяха направени като основен ремонт, ако имаше проект, щяха да имат гаранция и нямаше да са толкова скъпи. 76 от пътищата фигурират в т.нар. графа "текущи ремонти".
Стойността за тяхното финансиране е 370 млн. лв. Ако тази сума я умножим по коефициента 2,6, тогава се получава 956 млн. лв.
Цялата тази история - между текущ и основен ремонт, освен че нарушава закона, накрая ни струва и по-скъпо”, посочи още зам.-минитърът.
„Имаме ситуация, в която се казва, че няма да изпълняваме проектите за основни ремонти. Готовите проекти ги хвърляме в коша, няма гаранция, няма разрешение за строеж, и се изпълняват действия под рубриката „текущ ремонт”. ДНСК няма сила да проверява w такъв случай. За всичко останало трябва разрешително за строеж, което подлежи на проверка”, обясни шефът на ДНСК арх. Влади Калинов и показа текущ ремонт от пътя Ихтиман – Белово.