МРРБ откри нарушения за милиони при ремонтите на пътища

От ведомството представиха данни за оскъпяване на ремонтите близо 3 пъти

Новини
13:49 - 09 Ноември 2021
2495
МРРБ откри нарушения за милиони при ремонтите на пътища

Министерството на регионалното развитие откри нарушения при ремонтите на пътища от републиканската пътна мрежа.

Това заяви на брифинг министърът на регионалното развитие Виолета Комитова. Тя подчерта, че магистралите и републиканските пътища са ангажимент на АПИ.

За поддръжката на тези пътища МРРБ сключвало договори с фирми в различните общини за 5 години. В годишния бюджет се отпускат 400 млн. лв., които се разпределят между общините. През годината обаче се възлагали и други ремонти и обществени поръчки, за да се стигне до дефицит. Те достигали стойност до 1,5 млрд. лв. Подобна била ситуацията и през 2018 г. и 2019 г. Тези допълнителни пари се дават на общините в края на годината с постановление от Министерския съвет.

От МРРБ са забелязали и друго нарушение. Ремонтите са вписани като текущи, а не като основни, за да бъдат усвоени повече средства.

Такива ремонти обаче или не се осъществявали, или се правели по-евтино от предвиденото. Пример беше даден от зам.-министър Иван Шишков, който показа снимки на отсечката Самоков – Ихтиман, както и на път край Камчия.

„Ние продължихме да правим анализи и установихме следното: за ремонта на АМ „Тракия” в края на 2018 г., по нареждане на тогавашния министър Нанков, е поискан доклад за състоянието на пътищата. По същия този доклад за отсечката е предвидено да се направи текущ ремонт, не основен. Сумата, предвидена за целта, била 207 млн. лв. Първоначално АПИ обаче предвидила 59 млн. лв.

Вижда се, че сумата е завишена много. Знаете какво е състоянието на тази отсечка. Ровейки се в цялата тази история, се вижда, че понятието "основен ремонт" е обърнато и всъщност е извършен текущ ремонт”, обясни зам.-министърът.

В доклада, цитиран от арх. Шишков, се казва, че 79 обекта са „пътища в лошо състояние”. За 13 от тях имало проекти за основен ремонт.

„В 24 от обектите има 100% съвпадение на дължината на описаните пътища и по описаните в доклада. Само за тези обекти оскъпяването е 182 млн. лв. или 2,6 пъти. Ако тези пътища бяха направени като основен ремонт, ако имаше проект, щяха да имат гаранция и нямаше да са толкова скъпи. 76 от пътищата фигурират в т.нар. графа "текущи ремонти".

Стойността за тяхното финансиране е 370 млн. лв. Ако тази сума я умножим по коефициента 2,6, тогава се получава 956 млн. лв.

Цялата тази история - между текущ и основен ремонт, освен че нарушава закона, накрая ни струва и по-скъпо”, посочи още зам.-минитърът.

„Имаме ситуация, в която се казва, че няма да изпълняваме проектите за основни ремонти. Готовите проекти ги хвърляме в коша, няма гаранция, няма разрешение за строеж, и се изпълняват действия под рубриката „текущ ремонт”. ДНСК няма сила да проверява w такъв случай. За всичко останало трябва разрешително за строеж, което подлежи на проверка”, обясни шефът на ДНСК арх. Влади Калинов и показа текущ ремонт от пътя Ихтиман – Белово.