НАЙ-СЕТНЕ: Почва ремонт на 3000 км „кратери”

Общество
11:58 - 06 Януари 2022
2978
НАЙ-СЕТНЕ: Почва ремонт на 3000 км „кратери”

Мащабна четиригодишна програма за ремонти на републиканската пътна мрежа - пътища клас 1,2 и 3, планира МРРБ. През тази година ще бъдат ремонтирани 2917 км - най-разбитите по оценка на областните дирекции на АПИ пътища в страната, за които има документация и може строителните дейности да започнат веднага, обяви на пресконференция министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов.

Той съобщи, че до седмица списъкът с обектите, които трябва да бъдат ремонтирани тази година, ще бъде качен на сайта на МРРБ, така че всеки гражданин може да провери дали неговия разбит път фигурира. Такива списъци по-късно ще бъдат публикувани и за планираните ремонти през 2023, 2024 и 2025 г.

През 2022 г. ще бъдат ремонтирани и 163 км магистрали, посочи министър Караджов. Така общата инвестиция за годината излиза 2.8 млрд. лв.

Вече е разпореден пълен одит на най-натоварените пътища - първокласните и магистралите, дали отговорят на стандартите за безопасност, обяви заместник-министър Явор Бенчев. Проверява се маркировка, знаци, а също и качественото полагане на настилката.

"Строителната пътна дейност повече няма да се извършва с вътрешни възлагания, т.нар. инхаус процедури, тъй като дават сериозен дефект, а инженеригът ще бъде сведен до минимум. Предпочитаме чистото проектиране и оферти единствено по Закона за обществените поръчки", каза министър Караджов.

За всички започнати участъци по магистралите, за които липсват окончателни проекти, ОВОС и извършено отчуждаване Агенция "Пътна инфраструктура" вече работи по попълване на документацията, т.е. за узаконяването им.

Новото управление ще даде предимство на подобряване на инфраструктурата в Родопите, Странджа-Сакар и Северозападна България. За целта в МРРБ се работи и по създаване на специален фонд за регионално развитие, от който да се финансират инфраструктурните проекти на общините.

"Искаме когато се направи една инфраструктура, теренът после да остане образцов", каза министър Караджов. Той обясни, че сега всеки копае по различно време - АПИ или ВиК, и после общините нямали средства да оправят тротоарите. Не е ясно обаче кога може да заработи подобен фонд, но имало принципно съгласие от финансовия министър да се задели сериозна сума за него.

Министър Караджов увери, че повече няма да се повтаря предишната порочна практика бюджетът за поддръжка на пътищата първоначално да се планира за около 300 млн. лв., а да се сключват договори за 1.5 млрд. лв., които да се покрият в края на годината с бюджетни излишъци.

Затова тази година ще се планира точната сума, като в момента се заедно със съветника на премиера по регионалното развитие и МФ се прави одит какви средства ще са необходими.

Приоритет на новото ръководство на МРРБ е и дигитализацията на всички етапи на инвестиционния процес в строителството - проектиране, подаване на заявления, прилагане на документацията, издаване на разрешителните от ДНСК. Всичко това трябва да става електронно и дистанционно с ясни срокове и защо има откази, заяви зам.-министър Явор Бенчев.

В МРРБ се работи и по изменения в Закона за устройство на територията, като са започнали разговори с всички заинтересовани браншови организации за предложения за промени.

Регионалното министерство работи и по реализацията на три проекта за изграждане на тунели в страната. В най-напреднала фаза е тунелът под Шипка. Все още обаче не е ясно дали Брюксел ще одобри финансирането за него да бъде от европейски средства.

На ниво идейни проекти са други два тунела - при прохода "Петрохан" и по протежението на магистрала "Черно море" под Стара планина. Проектирането и преминаването през ОВОС ще отнемат около 2 години.