Народният театър започва кампания за осветяване на уникалната си сграда
Театърът разпръсква мрака, смята директорът Мариус Донкин
Проектът „Да осветим Вазовия храм" има за цел да подчертае неповторимата красота на едно от най-красивите здания в Европа. В годината, в която отбелязва 45-годишнината от откриването на обновената си сграда и 100 години от смъртта на своя патрон, Народният театър „Иван Вазов“ дава началото на кампания за художествено осветяване на своята фасада и цялата външна структура на зданието. Това съобщиха от Народния театър.
Проектът "Да осветим Вазовия храм" има за цел чрез поставянето на специална система от осветителни тела да подчертае уникалната красота и архитектура на една от най-внушителните сгради в столицата и Европа в неокласически стил с шест колони, поддържащи триъгълен фронтон, върху който е изобразен бог Аполон в обкръжението на музите на изкуствата. Сегашното частично базово осветление, което осветява само част от колоните на предната фасада, е направено през 2006 година.
Тъй като сградата и цветът й е паметник на културата, това ще се осъществи при спазване на всички изисквания за съхраняване на тяхната неприкосновеност. Подобно художествено осветление на фасадата имат почти всички големи европейски и световни театри, включително и тези, създадени от архитектите на сградата на Народния театър – виенските майстори Фердинанд Фелнер и Херман Хелмер.
Кампанията „Да осветим Вазовия храм" е насочена основно към големите компании и организации, които могат да станат дарители и да направят възможно събирането на средствата, необходими за осъществяването на идеята.
Сградата на Народния театър със 117-годишна история е претърпяла редица катаклизми, след всеки от които се е възраждала отново като феникс – изобразен и на прочутата завеса на Голяма сцена.
„Цялото пространство тук – театърът, Градската градина, Градската художествена галерия и Националната художествена галерия, е обявено за културна среда, която трябва да опазваме. Осветяването на сградата на Народния театър ще завърши неговия облик на духовен и културен център на нашата столица. Неслучайно избрахме тази година за начало на проекта, защото освен всичко останало, сега отбелязваме и 100 години от смъртта на нашия патрон Иван Вазов.
„Народният театър, от самото си създаване и до днес, и винаги е провиждан като храм, озаряващ с духовна светлина. Светлина, която извира от сцените и словото, от посветената и вдъхновена работа на актьорите и режисьорите, на всички, призвани да съществуват всекидневно във високото измерение на изкуството. Затова и сградата на театъра не е обикновено място, а вместилище на съдбовна, вменена и съхранена мисия.
Театърът разпръсква мрака, осиява ни в изпитанията, предизвиква силата ни на творци и човеци, разбужда добротворните ни и красиви енергии, сдвоява ни със свободата, осиява душите и сочи пътя ни във времето. Неслучайно ни наричат „духовната болница на България“. Днес сякаш ни е насъщно необходимо да удвоим светлината на театъра и освен отвътре, да направим така, че Народният театър да засвети и отвън реално“, коментира мисията на кампанията директорът на театъра Мариус Донкин.
Уникалната барокова сграда е построена по проект на известните виенски архитекти Фердинанд Фелнер и Херман Хелмер, които вече са автори на множество театрални сгради във Виена, Одеса, Загреб, Прага, Висбаден, Братислава и други европейски градове, превърнали се в забележителности. Основите са положени на 4 юни 1904 г. на мястото на дъсчения театър “Основа”. Сградата е завършена в края на 1906 г. и тържествено открита на 3 януари 1907 г.
На 11 февруари 1923 г. по време на честването на юбилея от първото театрално представление в България със спектакъла “Райна Княгиня”, декорите на сцената внезапно пламват и огънят изпепелява сцената и салона. През 1924 г. държавата гласува кредити за изграждането на новата сграда на театъра и от 1926 до 1929 г. строят сградата по проект на немския архитект Дюлфер.
По време на бомбардировките над София на 10 януари 1944 г. е разрушено Южното крило на театъра, което е възстановено две години по-късно. Автентична е останала фасадата на сградата с двете каляски върху куполите. Дюлфер измисля гениално решение за каляските, като ги качва на пружини, върху които те стоят от 1924 г. досега.