Наша гордост: Алекс от „Обеля” прави суперколите на McLaren (СНИМКИ)
Това е една история за успеха, за това, че е възможен и за българин. Роден в София, израснал в „Обеля“, на 33 години Алекс Алексиев отговаря за специалното подразделение на автомобилния гигант за суперкори McLaren – MSO, а дизайнът на Speedtail е негово дело.
Това е най-бързата кола на McLaren в историята и духовен наследник на F1. Освен него Алексиев в голяма степен е създател на интериора на 720S. Да, в McLaren няма специалисти само за екстериор или интериор, малък екип от 12 човека създава едни от най-красивите коли, като си помага, предаде eurica.me.
Всичко започва през 1996 г., когато родителите му емигрират в САЩ, във Флорида. Там Алекс гледа шоуто – Overhaulin, и така се запалва да се насочи към автомобилите и дизайна.
„Всичко започна от Чип Фус, исках да разбера къде е учил, какво е правил. Разбрах, че е било в Колежа по изкуства в Пасадена. Другата опция за дизайн в САЩ бе Детройт, но избрах Калифорния. Мислех само как да имам високи оценки, които са много важни, но в колежа се оказа, че най-важно е рисуването. Правиш портфолио и какви са идеите ти, как мислиш, оценките не са най-важни. Завърших 2012 и следващата година така се случи, че с един голям куфар заминах за Великобритания“, разказва Алекс.
Той не е първият българин, който работи в McLaren, имаме сънародници дори в отбора от Формула 1, но е първият дизайнер в компанията. Сега над него е Робърт Мелвил, но Алекс пристига в McLaren по препоръка на легендата Франк Стефансон.
„Бях на 6-месечен изпитателен срок в McLaren, в него те виждат дали можеш да работиш в екип, как се справяш, какви идеи имаш. Кандидатствах за работата, но имах познат вътре в McLaren – Франк Стефансон, който също е завършил моят университет.
Първото MINI е негово, след това беше във Ferrari, запознахме се в Пебъл Бийч и много се заинтересува от мен когато разбра, че съм от България, защото приятелката му е българка. Идвал е няколко пъти в България. Виждахме се няколко пъти преди да представят McLaren P1, който преди да бъде показан публично бе представен в тесен кръг – тайно. Франк покани трима дизайнери, завършили Пасадена, в McLaren. Аз бях сред тях. Третия така и не дойде във Великобритания, така че се оказахме аз и Стийв само. Изпратих портфолио, приеха ме, кацнах в понеделник и в четвъртък имаше превю на 720S. Още не ми бяха показали сградата в Уокинг и ми казаха – започвай да рисуваш“.
Типично в стила на McLaren, компанията, която още с първия опит победи Ferrari. Но това, което им липсваше в първите години е нещо, което се учи в времето, а не в университета – как колите да имат душа. И от 720S насам определено имат.
Когато пристига в McLaren екипът е 5-6 души, сега са 12 в дизайнерския отдел. „Имаме и хора по визуализирането, които помагат след като направим скиците и дигиталните модели. Никога не влизам в среща с една рисунка, винаги са няколко. Идеите ми са отворени, може да помогне не са този проект, а за друг. В Уокинг работят няколко българи в производствения център, за които знам.
Дойдох в момент, в който се завършваше 600LT и работихме по 720S, който предложи напълно нова концепция за оформянето на въздушната струя около фаровете. Първият ми проект беше интериора на 720S. Всичко мина добре, след него ми дадоха постоянна длъжност, а не на изпитателен срок. Отидох в отдела MSO, работих за няколко проекта за лимитирани серии като 688 HS. Като цяло работим двама души по колата – за екстериора и интериора. Същото стана и със Speedtail, до един момент работих по екстериора, след което продължи Стийв, а аз по интериора. Беше много интересен проект, защото шофьорът стои в средата.“
Speedtail както всички модели на McLaren и той е изграден около специално проектиран за него монокок, като дължината на целия автомобил е 5137 мм. Активното окачване е с алуминиеви носачи, има карбоново-керамични спирачки и маса 1430 кг. Задвижването е хибридно с общо 1050 к.с., все още не знаем времето за ускорение от 0 до 100 км/ч, но се очаква максималната скорост да е над 400 км/ч. Но най-характерното е разположението на седалките – три, като шофьорската е в средата, както в F1.
„Speedtail идва логично от MSO, защото в отдела се правят специалните проекти. Всичко в MSO започва с кратка презентация, в която клиентът или маркетингът казва каква е целта.
За Speedtail ползвахме F1 като вдъхновение, моделът е бил технологично чудо за времето си. Най-доброто за тогава. Но не искахме да гоним F1, а да направим духовен наследник. Ускорението е по-бързо от Senna, но гонихме най-вече ниско челно съпротивление. Целта беше минимализъм, спестяваме от всичко. Дори седалките са част от колата. Ще направим 106 бройки, колкото са направени и от F1, в това число състезателни и специални версии.
Първоначално Speedtail трябваше да е само в 6 броя, но когато клиентите чуха за колата и цифрата започна да нараства – на 12, после 64, защото имаше толкова улични версии на F1. След това се реши на 106 и това трябваше да е края. Това е кола с цена 2 млн. паунда, която бе платена от клиентите без дори да са видели колата. Дори има още 250 други чакащи след тези 106 души. Много важен елемент при избора на клиент е кой ще бъде добър посланик на бранда. Повечето притежават вече няколко важни коли на McLaren, като F1 и Р1. Имаме няколко тестови коли и предпроизводствени. До края на годината няма да има доставки за клиентите. Но има разлика за това за къде отива колата като пазар, например клиент може да иска кожа от щраус“.
Кариерата на Алекс Алексиев е наистина гордост за България. Така както и другите дизайнери в индустрията. Като Лидия Чернаева, автор на интериора на новото поколение Мерседес G клас, Деян Денков , дизайнер на екстериора на възродения Alpine A110, и колегата му Емануил Клисаров, който създава второто поколение Dacia Duster. Затова, ако искате да се занимавате с автомобилен дизайн, не спирайте да мечтаете.