Натискат телекомите за промени при договорите с пенсионерите

Топ
16:50 - 23 Август 2024
68824
Натискат телекомите за промени при договорите с пенсионерите

Потребителите от уязвими групи, включително и възрастните хора, да имат право да се откажат от договор с телеком след определени дни за размисъл. Това е едно от предложенията на Комисията за защита на потребителите /КЗК/ след срещата с Алианса на технологичната индустрия /АТИ/. Там членуват и мобилните оператори. 

С цел защита на потребитетелите, от КЗП са анонсирали идея всички оператори да предвидят в своята търговска политика определен гратисен период за отказ от договор, сключен в търговски обект, който да важи за уязвими групи потребители. Проблемът е голям, защото пенсионерите не могат да разберат в детайли офертите на телекомите, изговорени устно в магазина, и лесно могат да бъдат подмамени да заявят и платят услуга, която не им е нужна, а сметката им да набъбне. 

На срещата преди два дни бе обсъдено още да се осигури по-удобна за потребителите опция за запознаване със съдържанието на договорите, тъй като обръщането на монитора на служителя не е най-удобният вариант. Също така да се предоставя на потребителите информационен лист (брошура), съдържащ информация за начина на изчисляване на неустойките и дължимите за възстановяване отстъпки, в т.ч. разяснения относно кредитния лимит, избора на мрежа, промяната на адреса за ползване на услугата.

Засега обаче това са само добри пожелания за отношенията между телекомите и клиентите. От потребителската организация „Ние, потребителите“ виждат още подводни камъни. Оттам напомнят, че сключваните между потребителите и телекомите договори не са "индивидуални", както операторите ги наричат, а предварително изготвени, типови договори. Тяхното съдържание потребителят не може нито да изменя, нито да предоговаря. 

От платформа изтъкват още, че при изменение на общите условия операторите са длъжни да информират клиентите си в 7-дневен срок, в който всеки потребител има законово право да приеме или откаже направените промени, без да дължи обезщетения и неустойки. При неизпълнение на това задължение, на компанията следва да се наложи имуществена санкция, в размер от 1000 до 5000 лв. Санкциите за нелоялни практики пък могат да достигнат до 70 000 лв., съпътствани с мярката забрана за прилагането на конкретната практика в бъдеще.