Ние дремем: Сърбия влага €6 милиарда в железниците

Общество
14:33 - 13 Септември 2021
1943
Ние дремем: Сърбия влага €6 милиарда в железниците

Докато влаковете у нас само за 6 месеца натрупали над 200 000 минути закъснение, съседна Сърбия не дреме - от 2014 г. западната ни съседка е инвестирала повече от 600 млн. евро в реконструкцията и модернизацията на железницата и закупуването на локомотиви и вагони от план за общо 6 милиарда евро инвестиции.

Новината съобщи сръбският премиер Ана Бърнабич точно преди началото на срещата на върха за железопътните връзки на Западните Балкани в Белград, пише скопското издание „Независен“.

Планираните железопътни проекти в Сърбия са на стойност над шест милиарда евро, добави Бърнабич и подчерта, че целта на Сърбия е напълно да модернизира железопътния трафик и да го свърже с всички страни в региона и Европейския съюз.

Бърнабич посочи, че целта е железницата да бъде основният вид транспорт, както пътнически, така и товарен, като напомни, че 2021 г. е годината на железницата в Европейския съюз.

На железопътната гара Център-Прокоп в Белград тя се срещна с влака Connecting Europe Express, проектиран от Европейската комисия като част от Европейската година на железниците.

Влакът ще прекоси континента и Западните Балкани като неразделна част от него и ще свързва Белград със Солун през Скопие. Това бележи началото на срещата на върха на железниците в Белград.

Срещата на високо равнище се организира от Транспортната общност, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), а домакин е сръбското Министерство на строителството, транспорта и инфраструктурата.

Във видеопослание при откриването на срещата на върха еврокомисарят по политиката на съседство и разширяването Оливер Вархели заяви, че ЕС е готов да подкрепи страните от Западните Балкани в модернизацията на железопътния транспорт, което, както той каза, е важно за свързването на региона с ЕС.

Той отбеляза, че ключова програма за развитието на инфраструктурата в региона е „Икономическият инвестиционен план за Западните Балкани“ за 30 милиарда евро, одобрен от Европейския съюз за региона. Той уточни, че 1,5 млрд. евро ще бъдат инвестирани в развитието на високоскоростна железопътна линия по коридор 10, която ще свързва Сърбия с България и Гърция, както и в развитието на коридор 4, който свързва Белград с Подгорица и пристанището Бар в Черна гора.