Николай Събев: Не е тайна, че съм милионер
"В Русе има създадени условията за възход за индустрията, за летище. Много отдавна гражданите недоволстват от проблемите и опашките на Дунав мост. Създадени са условията, помогнаха ми с идеи как те могат да бъдат реализирани, видях и варианта, при който, докато правят ремонта на моста, можем да пуснем ферибота Русе - Гюргево, който работеше 20 години и беше резервен вариант за разтоварване на моста", заяви новият транспортен министър Николай Събев при посещение в родния си град Русе.
"Ние ще направим още четири моста. Трябва да започнем геоложки и предпроектни проучвания на възможните потенциални места, където смятаме, че би трябвало да има мостове по река Дунав. Когато Кирил Петков ме покани да се присъединя към “Продължаваме промяната”, каза: Ние много разчитаме на твоите знания в областта на транспорта. Те сметнаха, че имат сериозен експерт, който да направи промяната в тази сфера. От друга страна, аз доста дълго се занимавам с транспорт, с икономически растеж и икономическо моделиране и съм наясно, че ако нямаме добре работеща транспортна система, икономическият растеж е невъзможен", допълни той.
"Кирил и Асен като изключително практични хора са решили, че след като искаме да направим държавата по-благоприятно място за живеене и за работа, трябва да ускорим икономическия растеж и за тях е важно организацията на транспортната система да бъде поверена на човек, който разбира от това", каза Събев.
"Всички данни за моето състояние вече заминаха с декларацията ми за КПКОНПИ, но моите счетоводители смятаха дружно 20 дни, за да може всичко да бъде описано, а се оказа, че имам богатство. Убеден съм, че по вашите канали ще изтече тази информация", призна министърът.
"Не е тайна, че съм милионер. Разполагам с достатъчно финансови средства и активи. С влизането и във властта, аз се лишавам от възможности да реализирам знанията си в частна полза. Ще ги материализирам в обществена. И на мен ми е интересно, а и на другите хора как ще бъдат материализирани. Имаме много ясна визия какво искаме в транспорта. Искаме транспортната система като цяло, с всички видове транспортни индустрии, да работи ефективно и синхронно, като една. След като имаме тази цел, подреждаме - първата индустрия, втората, третата, как да бъдат координирани", призна още Николай Събев.
"В подготовката на транспортната политика с Кирил Петков и Асен Василев аз им казах - министерството на транспорта да бъде освободено от всички несвойствени дейности - информационни технологии, пощи, съобщения, и да влязат ведомства и структури, които са свързани с нея. Ако не се случи, не можем категорично и бързо да направим промяната. Бях болен от COVID-19 и не присъствах на преговорите, но в един момент коалиционните партньори са решили, че е твърде голямо усилие да вадят едно ведомство и да го вкарват в друго. И се стигна до това, че само информационните технологии и “Български пощи” са извадени от транспорта, което за мен е още по-добре и аз настоявах за това. Защото иначе бих имал конфликт на интереси. Липсва приоритет - един път в Северна България, втори път между Северна и Южна България. Бе очевидно, че за един ден преговори между коалиционни партньори в сектор “Транспорт” не можем да обхванем всички политики. Затова мъдрото решение беше, че след подписване на споразумението ще имаме месечни срещи, на които тези неща да се дирижират. Северна България трябва да бъде развита адекватно и балансирано спрямо Южна. Връзките между Северна и Южна България трябва да се направят, а хората и товарите да пътуват бързо. Министерството на транспорта и на регионалното развитие са решени да празнуваме Съединението на България от гледна точка на транспорта. Каква тактика ще предприемем и какви методи ще използваме, това е въпрос на коалиционни преговори", каза пред "24 часа"министърът на транспорта.
"Предвидили сме четири моста на Дунав и Аспаруховият мост на Варна, трябва да поработим много сериозно за там - доколко можем да му подобрим капацитета, пропускателната възможност. Три тунела на Стара планина - “Шипка”, “Петрохан” и един на изток. Трябва да имаме възможност по-лесно да се събират потоците на Южна и Северна България и да търсим по-късите транспортни пътища, защото това са разходи и най-вече време. Приоритетите за БДЖ е да създадем оздравителна програма. Първо, предприятието не бива да дърпа повече пари от данъкоплатците. Не е ясно дали субсидията остава. Това предприятие трябва да изкарва пари на данъкоплатците, не да взема от тях.
Оздравителната програма предвижда всеки, който иска да пътува с влак, с радост да купува онлайн билет. 15 години се прави жп линията София - Бургас, София - Свиленград, тъй наречената жп магистрала “Тракия”. Очевидно на тези, които я строят, им се плаща на час. Има модерни технологии в света за бърз строеж на жп линии, на магистрали и пътища. Имаме възможност да поканим най-добрите в света, за да направим това технологично развитие. Това за министерството на транспорта го обещавам, ще вкараме високотехнологични бързи машини за строеж и ще ускорим движението.
Ще вдигнем скоростта на движение на ЖП мрежата в Северна България. До 15 януари ще е готова анализната част. В края на януари ще сме готови с времевите хоризонти за някои отсечки в транспортната система. Ще започнем с неща, които имат моментален ефект, а след това ще се насочим към дългосрочните проекти. Аз знам как се прави транспортен хъб. Логистичната компания, която доскоро представлявах, управлява 24 хъба и го прави ефективно.
Има един ефективен терминал и той е в Пловдив, браво на пловдивчани, свалям им шапка, активни хора са. И когато имахме среща с представителите на Северна България, те казаха: “Майните” ни изпревариха в развитието. Отговорих им - защото са умни. Когато разбраха, че искам да инвестирам в индустриалната зона, това беше, преди да защитавам обществения интерес, те не ме поканиха, а 24 часа след това бяха в Русе за среща с мен. Така се прави бизнес. Така че отговорността за Северна България не е само на София, тя е споделена. Хората от Северна България не са били достатъчно активни, както хората от Пловдив. Имаме го примера, трябва да го клонираме, не е толкова сложно. Просто ни е нужно време", допълни той.