Нов жп ферибот ускорява връзката на България с Мраморно море

Мраморно море вече е домакин на нов вид транспорт – фериботни превози, които свързват железопътната и морската инфраструктура.
Министърът на транспорта и инфраструктурата на Турция Абдулкадир Уралоолу обяви, че фериботната линия Бандърма – Текирдаг предлага 9 пъти по-голям капацитет за товарни превози в сравнение с досегашните възможности.
По думите му системата е проектирана да работи 24 часа в денонощието и 7 дни в седмицата, като едно пътуване отнема около 4 часа.
Фериботът разполага с релси с дължина 800 метра и може да превозва до 37 вагона наведнъж.
Новата линия е вторият железопътен ферибот в Турция след този на източното езеро Ван.
С нея се елиминират ограниченията за преминаване на товари през тунела „Мармарай“, където досега бяха забранени опасни и открити товари, а товарните влакове можеха да се движат само в рамките на 2–3 часа дневно.
"С новия ферибот вече няма времеви и видови ограничения за товарите. Това създава алтернативен маршрут и за военни и стратегически превози,“ подчерта министърът.
До момента са извършени 21 курса, при които над 35 хиляди тона товари са преминали през Мраморно море по този нов път.
Проектът е ключов и за международния Среден коридор, който свързва Азия с Европа. Съкращаването на разстоянията е значително – например маршрутът Маниса–ГКПП Капъкуле/Капитан Андреево намалява от 1119 км на 445 км, а Каяджък–Капъкуле – от 1023 км на 871 км. Това носи сериозни спестявания на време и разходи за превозвачите.
Капацитетът на новата линия е 2,8 млн. тона товари годишно, докато по „Мармарай“ се пренасят около 300 хил. тона.
Така новият фериботен маршрут осигурява 9 пъти по-голяма възможност за транспорт и значително засилва логистичния потенциал на Турция.
Особено важно за България е, че съкратените маршрути през ГКПП Капъкуле, основния граничен пункт с нашата страна, ще намалят транзитното време за влаковете, насочени към Пловдив, София, Русе и Централна Европа.
Това означава по-бърз достъп на българските фирми до турските пазари и по-лесен износ на наши стоки към Азия.
"Тази инвестиция не само ще улесни вътрешните превози, но и ще ускори международните доставки. Това е стъпка, която ще даде силен тласък на турския износ и ще засили ролята на страната като ключов транспортен център в региона,“ заяви министър Уралоолу.
Експерти коментират, че от новата линия може да спечели и България, тъй като тя ще превърне железопътния коридор през София и Русе в още по-привлекателен за транзитни товари между Европа и Азия.