Нова мода: Домове като кутийки

Нова мода се настани на пазара на жилища в България през последните месеци. Тя е свързана с размерите на търсените от купувачите имоти, но е сигнал за промяна в психологическата нагласа на българите.
Хората търсят домове като курабийки - жилища с по-малка площ, но разделена на повече стаи. До 80 квадратни метра апартамент е желанието за покупка при 45% от купувачите. Други 42% се интересуват от жилища с размер от 80 до 120 кв. м. В същото време обаче 53% от хората търсят 3-стайно жилище, а 29% - 2-стайно, сочи проучване на пазара, извършено от няколко брокерски компании, обединени в Realto Group.
"Статистиката сочи, че се търси квадратура, отговаряща както на 2-стайни, така и на 3-стайни жилища. В същото време обаче, купувачите видимо предпочитат 2 спални. Това означава, че ще има засилен интерес към относително маломерни 3-стайни апартаменти и тук доброто и функционално разпределение в новите проекти ще бъде от ключово значение”, казва Гергана Тенекеджиева, изпълнителен директор на АДРЕС Недвижими имоти.
По отношение на задължителните характеристики на самото жилище превес в предпочитанията на участниците в проучването взема красивата гледка – 55%. Голямата спалня – над 15 кв. м, е ключова за 48% от запитаните, а дневна над 30 кв. м е сред основополагащите характеристики на имота за 43% от хората. На повече от една баня държат 40% от респондентите, а на склад – 33%.
Около 24% от хората държат на големи или френски прозорци, а 18% - на високи тавани. Дрешникът е важен елемент от интериора за 20% от запитаните. На луксозни общи части държат 18% от участниците в проучването на Realto Group.
Типът многофамилна сграда обаче чертае ясна разделителна линия между купувачите. Малка самостоятелна бутикова сграда е предпочитанието на 61% от клиентите, докато останалите 39% биха сключили сделка за жилище, намиращо се в комплекс, предлагащ допълнителни услуги и екстри. Големите комплекси са най-предпочитани от купувачите във възрастовата група 25-35 г. – 53% от тях се интересуват точно от такива.
Независимо от типа сграда обаче, за 79% от хората е важно наличието на гараж или паркомясто като допълнителна екстра. Поддържаният озеленен двор е следващото най-желано за участниците в проучването - 52 на сто. Сигурността и видеонаблюдението, както и наличието на детска площадка, са ключови за около 30% от клиентите на ново строителство. Наличието на смарт системи е от основно значение за 13% от запитаните, като много по-висок е делът на това комфортно решение сред купувачите от 25 до 35 г. СПА или фитнес в сградата са важни за 11%, а басейнът и рецепцията не са от значение за клиентите - едва 4% от тях ги посочват за приоритетна екстра към имота.
Ниските лихви продължават да бъдат благоприятни за пазара – около 74% от покупките се планират да бъдат с кредит. С налични средства се очаква да се случат 26% от сделките – дял, идентичен с този на инвестиционно настроените купувачи, сочи проучването.