Нова социология: ПП вече е №2, Румен Радев мачка яко
Кандидатът за втори мандат Румен Радев има над 20 процентни пункта преднина пред останалите претенденти за "Дондуков" 2, но е почти сигурно, че президентът ще бъде избран на втори тур. Същевременно "Продължаваме промяната" на Кирил Петков и Асен Василев измести Слави и Корнелия и категорично е на второто място след ГЕРБ.
В 47-ия парламент ще влязат шест или седем политически формации, като новият проект "Продължаваме промяната" е втора политическа сила след ГЕРБ-СДС и има шанс да расте, ДПС е четвърта след БСП, а победителят на миналия вот "Има такъв народ" остава на шесто място след "Демократична България".
Твърдо решилите да гласуват са 58%, а въвеждането на т.нар. зелен сертификат е повлияло на част от избирателите за кого ще гласуват - за президентския вот на 6.3% от тях, а за парламентарния - на 4.9%.
Това показват данните от проучване на "Маркет линкс", финансирано от социологическата агенция и Би Ти Ви и проведено в периода от 2 до 7 ноември сред 1012 пълнолетни граждани по методите на пряко лично интервю и онлайн анкета.
Твърдо решилите да гласуват са 58%, а тези, който отговарят с "По-скоро да" - 19%. Колебаещите се са 10%, колкото са и тези, които твърдо отказват да гласуват. С "По-скоро не" отговарят 3% от избирателите. Очакванията на социолога Добромир Живков са, че активността ще е близка до тази на изборите на 4 април - около 52%.
За Румен Радев ще гласуват 46.7% от гласуващите (39.9% от всички), за Анастас Герджиков - 25.6% от гласуващите (20.9% от всички), за Мустафа Карадайъ - 10.3% от гласуващите (6.4% от всички), за Лозан Панов - 7.7% от гласуващите (5.3% от всички), за Костадин Костадинов - 2.6% от гласуващите и толкова от всички, а за Луна Йорданова - 1.3% от гласуващите.
Не са решили за кого ще гласуват около 4.9% от решилите да гласуват, сочат данните от проучването.
Според социолога Добромир Живков вторият тур за президентските избори е почти сигурен като дистанцията на Румен Радев в голяма степен е достатъчна за спечелване на изборите, но политическата ситуация е сложна и има динамиката на силите, така че балотажът ще е интересен и резултатът няма да е ясен може би до последния момент.
Анализът на резултатите, представен пред Би Ти Ви, показва, че докато двата служебни кабинета са довели до увеличаване на доверието към президента Румен Радев, сега е обратното заради COVID кризата, въвеждането на изискване за зелен сертификат за дейности на закрито и кампанията на опонентите срещу него.
Има неудовлетворение и страх, като пред октомври т.г. недоволните от развитието на страната са 72% при 21% - удовлетворени, което е близко до нагласите през март т.г. - 70% на 24%.
Според проучването 6.3% от гласуващите на президентския вот са повлияни от въвеждането на зеления сертификат в избора си за кого ще гласуват, а от участващите в парламентарните избори делът е 4.9%.
В следващия парламент ще има шест или седем политически формации, като ГЕРБ-СДС запазва значителна преднина от 23% гласуващите (18.7% от всички) и е категоричен победител. На второ място е новата формация "Продължаваме промяната" с 16.3% подкрепа от гласуващите (13.2% от всички), но има възможност за ръст или спад с 1-2 процентни пункта.
Трета е БСП с 12.1% от гласуващите (10.6% от всички), като според Добромир Живков ще постигне нивото от вота през юли. На четвърто място е ДПС с подкрепа на 11.2% от гласуващите (6.8% от всички), а мобилизацията се дължи и на кандидата за президент Мустафа Карадайъ. Пета е "Демократична България" с подкрепата на 10.5% от гласуващите (7.1% от всички) и шеста остава "Има такъв народ" с 9.7% от гласуващите (9.1% от всички). На ръба за влизане в парламента с 4.1% е "Изправи се.БГ! Ние идваме!", следвана от "Възраждане" - 3%, ВМРО - 1.2%, и други партии 1.2%.
Не са решили за кого да гласуват 7.7% от решилите да гласуват, а според анализа на "Маркет линкс" техният вот може да отиде за "Продължаваме промяната" или "Демократична България".
Според данните от проучването 10% от анкетираните имат оптимистично виждане за развитието на страната, 35% - по-скоро оптимистично, 27% - нито оптимистично, нито песимистично, 22% - по-скоро песимистично, а 6% - песимистично.
* Изследването на "Маркет линкс" е финансирано и осъществено съвместно от социологическата агенция и Би Ти Ви. То е проведено в периода от 2 до 7 ноември сред 1012 пълнолетни граждани по методите на пряко лично интервю и онлайн анкета.