Нова визия: Старата жп линия в "Красна поляна" става линеен парк

Новини
12:31 - 19 Юни 2024
1673
Нова визия: Старата жп линия в "Красна поляна" става линеен парк

ЖП релсите по бул."Вардар" се демонтират, за да се изгради зелен линеен парк. В събота и неделя специален влак с кран и открити вагони вдигна и натовари и траверсите в отсечката между бул."Възкресение" и малко преди бул."Стамболийски".

Линията от години не се ползва и край нея са изникнали магазинчета и сергии от пазара "Красна поляна".

Линейният парк ще е част от бъдещия Зелен ринг на София, в който ще се трансформира старата обиколна жп линия на София от гара "Пионер" до гара "Захарна фабрика". Трасето ще се превърне в алеи с пейки, детски площадки и велоалеи.

Засега няма утвърден проект за новия парк, поясни кметът на район "Красна поляна" Димитър Петров за "Дневник". Трасето е държавна собственост и се стопанисва от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Предстоят преговори със Столичната община за прехвърляне на собствеността. Едва тогава ще се избере проектът за парка. Амбицията на кмета на "Красна поляна" е заедно с преустройството на жп трасето да разшири уличните платна по бул."Вардар", за да има повече паркоместа.

Старата жп линия стигаше до ТЕЦ "Земляне" и по нея преди години се доставяше мазут в цистерни. Тя пресича трамвайната линия на бул. "Възкресение", където имаше жп прелез. През 1986 г. трамвай опита да мине при спуснати бариери и бе ударен от влака. Оттогава жп линията е със затихващи функции.

Въпреки това срещу демонтажа на железницата миналата седмица е заведен съдебен иск в Административен съд-София град (АССГ). Това съобщи Георги Статков от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт. Мотивът е, че жп линията е "военновременна алтернатива за доставка на гориво на ТЕЦ "Земляне", особено в сегашната напрегната международна обстановка".

"Жп релсите ще се махнат и след бул."Стамболийски" - до гара "Захарна фабрика", уточни районният кмет. Дали натам ще продължи и зеленият парк ще реши Столичната община, едва когато придобие собствеността върху старото жп трасе.

Друг вариант за линейния парк е да има трамвайни релси на мястото на железопътните. Идеята на "Спаси София" е трамваят да свързва бул."Възкресение" с гара "Захарна фабрика" и така да се намалят постоянните автомобилни задръствания по бул."Вардар". Те са предизвикани от липсата на градски транспорт, свързващ жк "Люлин" и бул. "Иван Гешов".

Трафикът по "Вардар" се предлага да бъде пренесен изцяло по двете ленти на източното платно на булеварда. Там са разположени и успоредните паркоместа. Сегашното западно платно да се преобразува в зелен линеен парк със зони за разходки на майки с бебешки колички, лесен достъп за възрастни хора, обособена велоалея... Прeдложението включва изграждането на нови паркинги около блоковете в този район.