Новите правила за кандидат-шофьорите ще свършат в съда

Общество
17:19 - 24 Април 2023
1637
Новите правила за кандидат-шофьорите ще свършат в съда

Нови правила за кандидат-шофьорите влизат от 15 април. Те са подготвени от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" /ИААА/. Първоначално стартират за един месец, като по време на тест периода трябва да се преценят плюсовете и минусите от новия метод при изкарването на шофьорска книжка. Нововъведенията са и при двата вида изпити - теоретичния и практическия.

При теорията ще бъдат премахнати една част от въпросите. Вместо тях на кандидат-шофьорите ще бъдат пускани на таблет интерактивни клипове, а след това те ще трябва да отговорят на въпрос, свързан с видеото. Така по-добре ще се прецени до каква степен са подготвени, твърдят експертите.

Другата новост е, че по време на кормуването маршрутът няма да бъде определян от изпитващия.

Цялата процедура ще се осъществява с помощта на таблет, където онлайн ще излиза пътят, по който ще се движи новакът. Преди самия изпит да започне, кандидат-шофьорът ще трябва да избере на случаен принцип накъде да кара, а след това ще бъде навигиран от гласово устройство.

Това наподобява системата за навигация, която водачът на автомобил ползва ежедневно. Алгоритъмът на софтуера е създаден така, че на двама изпитвани да не се падне един и същи  маршрут. По този начин субективният фактор ще се елиминира, е замисълът на експертите.

Според запознати с изпитите, след въвеждането на новия метод за кормуване няма как на едни кандидати да бъдат определяни лесни маршрути, а други да се борят с по-големи трудности.

"В момента, да не кажа на 100%, но на 90% курсът преминава в района, в който после ще се проведе изпитът. Само че книжката не важи единствено за квартал "Овча купел", например, а за цял свят.

Много често се случва преди да започне изпитът, инструкторът и кандидатът да се договорят - еди кой си да мине по тази улица. Но така новият шофьор ще вземе тапията и ще се влее в пътния поток без да има необходимия минимум знания и умения", подчерта изпълнителният директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев пред БНТ. По думите му маршрутът е изцяло обективен когато се задава от електронното устройство - "него не можем да го манипулираме, да го принуждаваме да ни дава лесни маршрути, да си затваря очите за някои трудности".

От Съюза на центровете по авто-мото подготовка обаче са на мнение, че кандидатите не са подготвени за изпити с навигационни системи.

"Ние не можем да направим нещо, което го няма в учебната документация, в учебната програма. Кандидатите не са подготвени по този начин да се обучават, както и да бъдат изпитвани. И това е най-големият проблем в момента. Ако това бъде прието, то ще предизвика бум от съдебни дела, защото е незаконно", категоричен е председателят на Съюза на центровете по авто-мото подготовка Йонко Иванов, цитиран от actualno.com.