Някой си Андон Балтаков е новият шеф на БНР
![Някой си Андон Балтаков е новият шеф на БНР](https://lupa.bg/f/news/b/41/f96439abb468d9f33d56f25693a60a17.jpeg)
Андон Балтаков бе избран за шеф на БНР в следващите 3 години. Съветът за електронни медии го избра с 4 гласа на повторно гласуване, след като при първото се получи засечка и никой от кандидатите не успя да събере нужните 3 гласа. За да има избор, Ивелина Димитрова промени гласа си, за да спре агонията в БНР. Същото направи и София Владимирова.
Конкурсът продължи два дни, в които бяха изслушани шестима кандидати - Жени Гаджалова, Антон Митов, Андон Балтаков, Митко Димитров, Даниела Манолова и Александър Велев.
Изборът за нов генерален директор бе организиран едва 6 месеца след злополучния мандат на Светослав Костов. Той бе свален от поста предсрочно заради безпрецедентното спиране на програма “Хоризонт” за 5 часа на 13 септември, а журналистката Силвия Великова бе свалена от ефира.
Новият шеф на радиото бе избран от втори път. При първото гласуване нито един от кандидатите не успя да събере минимума от 3 гласа. По правилата на медийния закон, СЕМ отново се събра и повтори гласуването час след първото.
Бъдещето на развитието на Българското национално радио (БНР) е в дигиталното пространство, убеден е Андон Балтаков - новото лице в конкурса за генерален директор на обществената медия.
На изслушването си, Балтаков представи новаторска концепция пред СЕМ.
Балтаков нарича себе си новинар, който никога не забравя откъде е тръгнал и винаги е носил радиото в себе си.
Работил е за БНР преди години, след което емигрира в САЩ. Завършва университета "Йейл", работи за Си Ен Ен, Асошиейтед прес и др., най-вече като консултант за дигитално и стратегическо планиране. Той сподели, че със семейството му винаги са били с убеждението, че в един момент ще се върнат в Европа. Конкурсът за генерален директор той усеща като възможност да се завърне тук.
Финансирането на обществените медии в света става все по-неустойчиво. Тези модели са много трудни за поддържане от обществата. У нас радиопазарът не расте, той е 70 млн. лева. Рекламният пазар не може да поеме разходите, които БНР има, посочи Балтаков на изслушването пред СЕМ. Затова според него БНР трябва да се финансира с процент от БВП или от приходите към НАП - определен процент от данъците на физическите лица и определен процент от събрания корпоративен данък. Това той определи като "здравословен микс". Този трансфер трябва да бъде ограничен от минимални и максимални граници.
Според новия шеф на БНР, трябва да се въведат и някои търговски практики при управлението на радиото - начинът, по който се управляват човешките ресурси и финансите.
"Бъдещето на изпълнението на обществените функции на радиото ще бъде в дигиталното пространство", посочи кандидатът. Там радиото трябва развива присъствието си, съдържание, приложения и др.
Радиото може да генерира собствени приходи, които до 2022 г. да достигнат 5 млн. лева годишно, смята още той. Според него БНР трябва да предлага независимо, полифонично редакционно съдържание, а генералният директор да е бариерата, стената, която трябва да спре всеки един натиск.
Андон Балтаков отделя специално място на музикалното съдържание. "Музиката винаги е била част от живота ми, свирил съм в детски мандолинен оркестър", сподели журналистът.