Няма да има оценка за дисциплина на учениците

Просветният министър Красимир Вълчев не смята да въвежда оценка за дисциплина на учениците. За такава настояват от синдикат “Образование”, както и над 80% от участвали в последното социологическо допитване по темата на агенция “Мяра”.
Според министър Вълчев обаче това е вид санкция, а “системата следва да бъде повече подкрепяща. Освен това около нея има редица технически не- ясноти - кой точно учител ще я налага и др.”, заяви министърът. По думите му все пак темата подлежи на обсъждане поради факта, че учителите “се чувстват безпомощни и се въздържат от налагане на наказания, защото трябва да пишат куп документи”, обясни Вълчев.
Затова МОН ще предложи промени в училищния закон, които да улеснят налагането на санкции на учениците. Така вероятно ще се стигне до там, че училищата да могат да определят и допълнителни санкции за провинилите се, но при определени условия, за да се изключат рисковете от директорски произвол.
Към училищните директори се предвижда спиране на допълнителните възнаграждения при масови двойки на матурите. Било обаче трудно да се прецени доколко вината е изцяло тяхна и до каква степен слабите резултати се дължат и на други фактори, като родителите и т. н. “Едно е да се работи с дете, което от 2-3 години ходи на курсове, друго е то да няма подкрепа от родителите”, посочи министърът. По думите му друга промяна в Закона за училищното и предучилищното образование предвижда и оценяване на учителите само веднъж годишно.
“Много е трудно да се направи оценка на качеството на образованието, защото то е неосезаем продукт. Имаме инспектиране на училищата, атестация на учителите, имаме оценка за целите на диференцираното заплащане, но тя съдържа субективен елемент. За да се оцени учител, това трябва да стане по обективни критерии”, коментира Вълчев. Затова трябвала “оценка на добавената стойност на ниво училища”, посочи той и постави акцент върху трудността да се постави справедлива оценка.
“Несправедливата оценка е по-лош вариант от това въобще да няма оценка на качеството”, смята Вълчев. “Планираме да предложим промени, така че да обединим двете оценки и да имаме ежегодна оценка на труда на учителите” заключи просветният министър и прогнозира, че това вероятно ще се случи още следващата есен.