Обнародваха промените в Закона за движението по пътищата
Тол камерите ще засичат средна скорост

В разгара на лятото новите правила за движение по пътищата вече са факт. В „Държавен вестник” бяха обнародвани промените, с които още стотици камери се включват в борбата с превишената скорост.
Тези на тол управлението ще засичат средна скорост. Данни за нарушения към МВР вече ще подават и общинските камери. Защо и този път има отсрочка за шофьорите и откога на практика ще започнат да глобяват?
Промените влизат в сила от 5 септември. Тол камерите ще измерват средна скорост на общо 50 участъка в цялата страна, които предстои да бъдат определени. Налагат се и по-високи глоби. Например при извънградско шофиране с над 40 километра в час над разрешеното глобата ще е 600 лева и отнемане на книжката за 2 месеца.
Камерите на общините ще бъдат свързани със системата на МВР, като вече ще се използват за налагане на глоби за различни провинения.
Нарушения като преминаване на червен светофар или неспиране на пешеходна пътека вече ще бъдат санкционирани с по 150 лева.
Общото между Христо, Светломир и Йордан е, че и тримата са шофьори. И тримата смятат, че законите не се спазват.
Забелязват едни и същи нарушения ежедневно.
„Неспазване на предимство и светофарите. Минават на червено, на жълто“, обяснява Светломир.
„Повечето камери, които са монтирани, са с функция за разпознаване на регистрационните номера. Имат достатъчно добра разделителна способност, така че да се различи дали шофьорът се движи с колан или пък кара в насрещното“, твърди Димитър Петров, директор на „Управление и анализ на трафика” в Столичната община.
Само в София, общинските камери са 800. И всяка от тях може да засече превишена скорост. Технически това е възможно по два начина.
„Може да бъдат надградени съществуващите камери, така че към тях да се върже някакво измерително устройство. Било то радарно, лазерно или друг вид технология. А може и да се купи специализирана камера“, поясни Петров.
Друга промяна предвижда тол камерите да измерват средна скорост. Те ще засичат времето между две точки на 50 участъка по магистралите и скоростните пътища. Но експертите не са напълно убедени, че мярката ще сработи.
„В българските условия тези участъци са осеяни с множество знаци, които променят максимално допустимата скорост и системата влиза в невъзможност да изчисли средната”, допълни Красимир Георгиев.
Превишена скорост ще засичат и небрандирани патрули. Технически преглед няма да може да се минава, ако не са платени всички глоби. Завишават се и наказанията при шофиране с над 1,2 промила и вече ще бъдат между 1000 и 5000 лева.
"Нашата цел не е да събираме глоби, бройки, пари и така нататък, а да постигаме резултати", заяви в "Интервюто в новините на NOVA" гл. инсп. Лъчезар Близнаков от "Пътна полиция".
Близнаков коментира, че целта на промените не е събираемостта, а превенцията и намаляването на жертвите по пътищата. Той подчерта, че вече се наблюдава положителен ефект от засиления контрол.
"Ние сме щастливи, когато отчитаме по-слаби резултати, каквито отчитаме при установяването на случаите на употреба на алкохол и наркотични вещества – когато работим повече, но нашата административнонаказателна дейност е по-малка. Това за нас е успехът", заяви Близнаков. Той добави, че от началото на годината има спад в броя на пътнотранспортните произшествия, загиналите и ранените в сравнение със същия период на миналата година.
Инспекторът се спря и на проблема с електрическите тротинетки, като напомни, че новите текстове въвеждат рестриктивни мерки. "Санкцията ще влезе в сила срещу родителите, които позволяват на деца под 16-годишна възраст да управляват такива превозни средства, и тя е от 500 лв.", уточни той.
Завишават се и глобите за пешеходците, които също ще бъдат обект на по-строг контрол, за да се създаде "хомогенно движение" и всички участници да се съобразяват един с друг.