Обсъждат промени в закона за ДДС

Фирмите няма да дължат ДДС за продажбата на стока или услуга, ако клиентът не плати. Това предвиждат промени в Закона за ДДС, които бяха пуснати за обществено обсъждане от Министерство на финансите (МФ).
В момента законът дава възможност дължимият ДДС да бъде коригиран, ако се промени стойността на сделката, но често в практиката клиентът не плаща, а продавачът трябва да внесе данък, защото е доставил стока или услуга.
От Съюза за стопанска инициатива, БТПП, БСК и КРИБ, както и от отделни компании са дали предложение как новите тестове да бъдат подобрени, така че бизнесът реално да се възползва от промяната. От МФ са приели повечето предложения на бизнеса, пише "Труд".
Първоначалният проект на МФ предвижда, че “доставчикът може да коригира данъчната основа и начисления данък по извършена доставка на стоки или услуги на територията на страната в случай на пълно или частично неплащане, ако вземането му е окончателно несъбираемо или са налице доказателства за вероятната му несъбираемост". “Вземането се счита за окончателно несъбираемо в случаите, когато: 1. е погасено по давност и са налице доказателства за неуспешно проведено изпълнително производство; 2. длъжникът е обявен в несъстоятелност; 3. длъжникът е заличен след приключило производство по ликвидация".
Същевременно е посочено, че “несъбираемостта на вземането се счита за вероятна, когато вземането не е било изпълнено или погасено по друг начин в продължение на 730 дни и са налице доказателства, че длъжникът не разполага с активи, срещу които да бъде насочено принудителното изпълнение".
Представителите на бизнеса възразяват срещу изискването едно вземане да се счита за несъбираемо, ако е погасено по давност и има доказателства за неуспешно проведено изпълнително производство. Давностният срок е много дълъг - 10 години. А за малки суми предприемането на действия за принудителното събиране може да е икономически неоправдано. Затова от БТПП предлагат изразът “доказателства за неуспешно проведено изпълнително производство" да отпадне или да се прилага само за суми в голям размер, например за вземания над 100 хил. лв. или над 200 хил. лв.
От телекомуникацонната компания Йеттел пък посочват, че клиентите най-често не плащат малки суми в размер до 300 лв., но поради големия брой длъжници общият размер на несъбираемите вземания за година обикновено надминава 6 млн. лв. От компанията посочват, че средният размер на ДДС за възстановяване по несъбрано вземане от клиент е под 50 лв., а разходът само за държавни такси за издаване на заповед за изпълнение е над 100 лв. Заедно с адвокатските хонорари разноските за завеждане на изпълнително дело ще надхвърля близо 10 пъти евентуалния ДДС за възстановяване за клиент. За подобни вземания не е финансово оправдано да се образува съдебно дело и да се предприемат действия за принудително изпълнение.