Очаква се недостиг на учители в следващите 15 години
За да се попълнят липсите, се предвижда допълнително педагогическо обучение за специалисти от други области
Очаква се недостиг на учители в следващите 15 години заради възрастовата структура, като повече ще са тези, които се пенсионират, от онези, които ще постъпват на работа в училище. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред журналисти в парламента. Той посочи, че това изправя пред сериозно предизвикателство всички системи, сектори и професии.
„Основното решение на проблема е двойното увеличение на възнагражденията на учителите, което беше взето през 2017 г. и което МОН изпълнява”, категоричен беше Вълчев. По думите му, за следващите две години има заложени по 360 млн. лв. за достигането на двойното увеличение на учителските заплати, допълни той.
"Имаме положителни сигнали, увеличава се склонността за включване в педагогическо образование и педагогическа професия. Но това все още не ни удовлетворява, особено по някои дисциплини имаме по-голям недостиг", каза Вълчев.
Той подчерта, че трябва да се направи така, че педагогическо образование да получават учениците с най-високи резултати. Следващата година обмисляме допълнителни стимули за включване в педагогическо образование на учениците, които завършват с най-високи резултати, каза министърът. Вълчев отбеляза и създаването на програмата "Мотивирани учители". По нея ще се финансира придобиването на педагогическа квалификация от хора, които имат такава в други области на висшето образование.
Например инженер да преподава по математика или по физика. Това са дисциплини, по които има най-голям недостиг на учители, каза Вълчев. Ще се финансира и допълнителна квалификация на учители, които вече имат такава в една специалност, но искат и друга - учител по история например да може да преподава и география. Това ще е особено полезно за малките училища, където един учител не може да направи пълна норма часове, каза министърът.
Предвижда се финансиране на своеобразен корпус от най-добре подготвени, селектирани учители, които срещу допълнително възнаграждение да се съгласят да работят в най-проблемните училища, допълни той. Министърът подчерта, че основен фактор в класната стая е учителят, и ако има добри учители, ще има и добри специалисти по всички останали професии.