Очите "на 4" при шопинга онлайн: Поръчваш лукс стока, получаваш китайски боклуци
ГДБОП помогна на измамена потребителка, успя да си върне парите
В последните дни до Коледните празници, бъдете много внимателни с онлайн шопинга, защото постоянно шетащите в интернет мошеници са в пика на активност. Рискът да бъдете измамени е сериозен, ако си позволите да пазарувате в непроверени сайтове, особено ако ви зарибяват с огромни намаления. Преди да поръчате, оглеждайте внимателно платформата, или потърсете препоръки на други потребители.
За патилата си в предколедното онлайн пазаруване сподели пред „Уикенд” столичанка, поддала се на изкушението да купи желан аксесоар за дома на добра промоция. Дамата изобщо не подозирала, че ще се окаже жертва на измама.
На 21 ноември жената поръчала красиво спално бельо, рекламирано като ушито от мускусна коприна от сайта www.trusseli-bg.com.
Дамата решила да си купи 3 комплекта, като единият е по 100 лева, защото търговецът обещал 30% отстъпка от крайната цена. „Възползвах се и поръчах 3 комплекта, на сума 215 лева. Комплектите бяха описани, че съдържат 2 броя калъфки за възглавници, 1 калъф за завивка и 1 чаршаф с ластик.
Пратката ми беше доставена в събота, на 23 ноември от куриер на фирма Еконт на домашния ми адрес.”, обяснява потребителката.
Тя платила 215 лева с наложен платеж, но след като разопаковала пратката, открила трите комплекта спално бельо без пълния брой артикули. В доставката липсвали калъфите за завивка. Най-голямото разочарование обаче била долнопробната материя – за коприна и дума не можело да става, с просто око се виждало, че бельото е ушито от проста, нискоакчествена материя. Липсвал и етикет с описание на продуктите.
„Веднага написах писмо на електронния аддрес, посочен в сайта, че искам да ми се върнат парите и да върна пратката, и въпреки че при поръчката бях посочила телефон и имейл, а отговорът им беше доста смущаващ:
„Добър ден г-жо!
Присъстваме в няколко европейски държави и имаме няколко магазина. Трябва да ни кажете името на магазина, който е направил покупката, телефонния номер за връзка и имейл адреса, които сте предоставили.
Ако не можем да намерим вашата поръчка, няма да можем да ви помогнем. Ако не знаете името на магазина, ви молим да ни изпратите снимка на вашия имейл за потвърждение на покупката. Оценяваме вашето разбиране.
С уважение, поддръжка N1,114“
Жената дава и електронния адрес, за да предотврати опцията да има още измамени купувачи – [email protected], телефон за връзка не е посочен в сайта. Пратката е изпратена от гр. Русе, от подател The Box, тел. +5511976233340.
След недоразумението, потребителката звъннала веднага в „Еконт“ с молба да върне пратката и да не изплащат парите на изпращача, а оттам отговорили, че единственото, което могат да направят, е да стопират плащането до понеделник, 25 ноември.
От куриерската фирма я посъветвали да подаде жалба в МВР, да вземе входящ номер и щом им го съобщи, да стопират плащането, за да изчакат действията на служителите на реда по нейния сигнал.
Дамата бързо подала сигнал към Дирекция „Киберпрестъпност“ на ГДБОП и получила входящ номер, подала и жалба до КЗП. От Еконт блокирали плащането, за да изчакат становищата на компетентните органи.
Дамата все пак решила отново да опита комуникация с търговския сайт.
„Изпратих още две писма на посочения в сайта имейл, като отново поисках да върна пратката. Те ми отговориха с имейл, в който имаше линк с електронна форма, която да попълня и там ми поискаха снимка и снимка на документ за самоличност и отново нищо конкретно на какъв адрес да върна пратката. За мен това беше доста притеснително, защото ми поискаха лични данни и прекратих кореспонденцията с тях. Информирах за това искане и „Киберпрестъпност“ към ГДБОП.”, обясни потърпевшата.
За щастие, полицията се задействала веднага по сигнала й.
„Искам да изразя задоволството си от работата на тази дирекция към МВР. Действаха много бързо и професионално, подходиха отговорно към сигнала ми и след извършена обстойна проверка, изпратиха необходимите писма до ЕКОНТ. В крайна сметка, дамата успява да си получи парите.
След като минава през всичките неприятности, тя държи да информира наивните потребители да бъдат по-внимателни при онлайн пазаруване и припомня правилата, които трябва да спазваме, за да не станем жертва на измама при шопинг в интернет. Тя обяснява, че и нейна позната е станала жертва на онлайн измама, след като поръчала три тоалета от сайт за дрехи, но вместо тях получава само един продукт с детски размер. Пратката е от Тайван, а на имейла не отговаря никой.
„Бих се радвала да се разгърне широка информационна кампания, която да достигне до повече хора, за да не бъдат мамени лесно. Давам няколко съвета от злощастния си опит.
Внимавайте много, когато: Няма данни за фирмата на сайта, откъдето пазарувате
1. Няма данни за връзка
2. За контакт е посочен имейл без българско разширение или със странно разширение
3. Не е посочен телефонен номер за контакт
4. Няма данни за лице или дружество за връзка
5. Ако има данни за дружество за връзка, то трябва да е българско, да се провери в търговския регистър, че действително извършва реална търговска дейност, има БУЛСТАТ и ЕИК
6. Да се внимава с пратки от The Box, това са мистериозни кутии, които обикновено се използват за измама
7. Да не се дават лековерно номер на дебитна карта и CVV код, когато са налице горните „сигнални лампи“, защото след това може да започне злоупотреба с онлайн постерминали.
Потребителите трябва да са наясно, че измамниците в интернет плащат за масови реклами, в които заблуждават хората, че ще им продадат висококачествени стоки, обикновено на известни марки като Samsung, Apple, конзоли, всякаква електроника, луксозни продукти. Предлагат опции за плашане или с наложен платеж, без преглед и текст, или с дебитна карта. Резултатът е, че обикновено от чужбина пристигат вместо очакваните примамливи стоки, такива с ниско качество или различно съдържание.