ОЛАФ поиска България да върне 140 милиона
Европейската служба за борба с измамите откри далавера в модернизацията на жп линията между Костенец и Септември
Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) настоява България да върне предоставените ѝ 38 млн. евро по одобрен жп проект, по който европейското финансиране е около 140 млн. евро.
Останалите - 92 млн. евро, ОЛАФ настоява изобщо да не бъдат изплатени на България. Причината е установени сериозни нередности по време на процедурата за възлагането на обществената поръчка и при изпълнението на проекта. Това се казва в съобщение на ОЛАФ до медиите, разпространено днес.
Става въпрос за модернизацията на жп линията между Костенец и Септември, която е част от т. нар. железопътна магистрала "Тракия" от София до Бургас. Целият проект е за около 360 млн. лв. с ДДС, по данни на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). От тях безвъзмездната помощ е около 140 млн. евро, като от тях до момента България е получила 38 млн. евро.
Разследването на ОЛАФ е направено заедно с Европейската прокуратура, която преди две седмици съобщи, че е задържала двама българи по подозрение за измами при изпълнението на жп проекти за ощо 620 млн. лева.
Фокусът върху разследването на ОЛАФ е върху финансовите щети, причинени от предполагаемите нередности, по-специално по време на процедурата за възлагане на обществени поръчки и изпълнението на проекта. Според него двама от спечелилите поръчките или не са имали техническия капацитет за изпълнение на проекта, или са представили грешно финансовите си възможности.
Поръчката за модернизацията на жп линията Костенец - Септември беше спечелена от обединението "Костенец - Септември 2018". Водещ партньор в него е българската "Транс логистика" ЕООД (65%). Другите участници в консорциума са испанската фирма "Контаратас Иглесиас" АД (30%) и румънската "Аркада Къмпани" АД (5%), която беше разследвана в Букурещ за злоупотреби с еврофондове.
Българската фирма има белези на класическа "пощенска кутия", испанският партньор няма никакъв опит в железопътното строителство, а румънската фирма, която има скромен опит, е обвинена от антикорупционната прокуратура DNA за кражба на евросредства от рехабилитацията на жп линия.
ОЛАФ приключва случая с препоръки да бъдат възстановени над 38 милиона евро и да се спре изплащането на останалите 92 млн. евро по изпълнението на проекта.
Разследването на европейската продължава по другия жп проект Костенец - Септември. Той се финансира от Кохезионния фонд на ЕС по оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г. По него безвъзмездната помощ е в размер на 111 млн. евро. По него европрокуратурата разследва възможни криминални престъпления, като злоупотреба с евросредства и пране на пари, се казва в съобщението на ОЛАФ.
Преди две седмици от европейската прокуратура съобщи, че изпълнителите на двата жп европроекта са заподозрени, че в кратък период от време са направили серия от фиктивни парични преводи към верига от кухи фирми, което е довело до изтеглянето в брой на над 2,5 млн. евро от криминално проявени лица. По случая имаше и двама задържани. Техните имена не са съобщавани, не е ясно и дали продължават да са в ареста.
През последните близо десет години Европейската комисия не беше спирала евросредства на България.