Омбудсманът иска компенсации за газа за битовите клиенти
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебния министър на енергетиката Андрей Живков, в която настоява да бъде разработен механизъм за временно компенсиране на всички битови клиенти на природен газ заради екстремно високите цени на синьото гориво за есенно-зимния сезон 2020-2021 г. и очакваните високи сметки за отопление за огромна част от домакинствата.
„Смятам, че принципът за компенсиране на цената на всеки консумиран мегават час, приложен от правителството за стопанските клиенти на електрическата енергия, е справедлив и подходящ също по отношение необходимите компенсации на битовите клиенти на природен газ“, подчертава омбудсманът.
Повод за препоръката на доц. Ковачева са жалби на граждани от цялата страна, които протестират срещу безпрецедентното увеличение на цените на природния газ за битовите клиенти от началото на 2021 г. досега, което е почти двойно.
„Запозната съм с решението на Министерския съвет за одобряване на допълнителни разходи от 15 млн. лв. по бюджета на Министерството на труда и социалната политика за 2021 г., които ще се използват за изплащане на еднократна целева финансова помощ за отопление на социално уязвими лица“, пише омбудсманът, но настоява за компенсирането на всички засегнати.
Доц. Диана Ковачева обръща внимание на факта, че докато регулираните цени на електрическата и на топлинната енергия за бита са непроменени от 1 юли 2021 г. и ще останат стабилни поне до края на годината, цените на природния газ за битовите клиенти се повишават всеки месец, особено чувствително през последните три месеца.
Омбудсманът поставя акцент, че след като правителството компенсира стопанските потребители заради високите цени на електрическата енергия на свободния пазар, то и битовите клиенти на природен газ с основание също искат да получат подобна подкрепа, тъй като плащат по цени, формирани под прякото въздействие на свободния пазар на горивата в Европейския съюз.