Омбудсманът кастри колекторите за събирането на дългове
Общественият защитник апелира фирмите да изработят политика за работа при пандемията
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Асоциацията на колекторските агенции Райна Миткова – Тодорова, в която отправи апел към фирмите за събиране на вземания да се съобразят с пандемичната обстановка и проявят разбиране към граждани, които временно не могат да погасяват своевременно задълженията си, заради тежко финансово положение, в което внезапно са се оказали заради разразилата се вирусна инфекция. Това съобщиха от пресцентъра на омбудсмана.
Повод за тази препоръка са много жалби и сигнали на разтревожени граждани до институцията на омбудсмана през последните седмици, в които алармират, че заради кризата с коронавируса, са загубили работата си и са останали без всякакви доходи.
„При отделни казуси, експертите на омбудсмана се свързват с Вашите колеги за оказване съдействие на гражданите. С тревога констатирам обаче, че случаите, по които се търси съдействие, непрекъснато се увеличават. Това, според мен, налага да се обмисли приемането от страна на Асоциацията на обща политика, която да предостави възможност за единни действия при подобни случаи“, пише в препоръката си омбудсманът.
Доц. Ковачева посочва, че в настоящата ситуация особено уязвими са възрастните хора и тези с придружаващи заболявания, родителите на деца до 12-годишна възраст, освободените от работа работници и тези в неплатен отпуск заради извънредните мерки и невъзможност на работодателите им да продължават своята дейност, както и самоосигуряващите се лица.
„Апелирам за разбиране и съпричастност като се надявам да бъде използвана всяка възможност за индивидуален подход. По този начин ще се допринесе и за преодоляване на много по-сериозни негативни последици за финансовото състояние на гражданите, а в това число и невъзможност за заплащане на търсения дълг поради изпадане в състояние на неплатежоспособност“, изтъква омбудсманът и предлага на асоциацията на колекторите да изработи и оповести политика за работа с уязвими граждани, засегнати финансово от извънредното положение.
„Подобна политика, ако бъде публична, ще осигури за гражданите ясна информация за това какви са условията, при които могат да се възползват от облекчен режим при събирането на вземанията в извънредната ситуация. Наред с това общата политика ще осигури единен подход спрямо всички граждани в подобна позиция“, пише омбудсманът.
Диана Ковачева е категорична, че само отговорният и солидарен подход би довел до справяне с кризата, възникнала от разпространението на COVID -19 у нас.
„Полагането на обща грижа и проявен временен толеранс ще допринесат за бъдещи благоприятни последици и по-лесна адаптация за всички, така че гражданите да изпълняват своите поети ангажименти и задължения“, заключава общественият защитник.