Омбудсманът подхвана смяната на водомери и топломери

Актуални новини
12:11 - 15 Май 2023
2644
Омбудсманът подхвана смяната на водомери и топломери

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебните министри на енергетиката Росен Христов и на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, в която настоява да се организира информационна кампания за битовите клиенти на топлофикационните дружества в сгради – етажна собственост във връзка с ангажиментите им по подмяна на уредите на радиаторите и водомерите за топла вода с уреди, които се отчитат дистанционно.

Това съобщиха от институцията на омбудсмана. С преоборудването ще се решат проблемите, свързани с осигуряването на достъп до жилищата за отчитане на потреблението, както и отпадане на годишните изравнителни сметки, които сега създават огромни неудобства и неясноти, допълниха от институцията.

Основните оплаквания от потребители са свързани с предписанията от топлинните счетоводители за ускорено поставяне на новите устройства за дистанционно отчитане преди изтичането на гаранционните и/или експлоатационните срокове на старите уреди. Хората са недоволни и от поставянето на кратки срокове за изпълнение на предписанията, което не им позволява да потърсят и да намерят най-добрите за тях предложения за уредите и за свързаните с тях услуги.

Гражданите са затруднени в достъпа до информация за цени, гаранционни срокове, възможности за сервиз и друга важна потребителска информация за радиаторните разпределители и водомерите за топла вода с дистанционно отчитане.

Недостатъчна е и информацията за измененията на цените на услугата „дялово разпределение на топлинната енергия“ след преоборудването на жилищата с уреди с дистанционно отчитане на топлинната енергия. Друг проблем е конфликтът между интересите на „ВиК“ операторите и топлинните счетоводители кой да достави и да монтира водомерите за топла вода с дистанционно отчитане.

Ковачева посочва, че има и противоречива практика относно предоставянето на данни от топлинните счетоводители на „ВиК“ операторите за дистанционно отчетените данни за топла вода. Ковачева изразява категоричното си мнение за необходимост от своевременно изменение и допълнение на Наредбата за топлоснабдяването и Наредба за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи.

Омбудсманът иска да бъде определен срок, в който топлинните счетоводители трябва да предоставят на „ВиК“ операторите данните на сменените водомери за топла вода и предлага този срок да бъде пет работни дни. Ковачева настоява да бъде уредено сключването на споразумения за обмяна на информация между топлинните счетоводители и „ВиК“ операторите за показанията на водомерите за топла вода с дистанционно отчитане, като не се допуска обвързването им с финансови тежести за битовите клиенти.

През февруари омбудсманът настоя държавата да подпомогне с европейски средства около 572 хиляди домакинства, които са задължени да преоборудват инсталациите за отопление и топла вода в жилищата си със средства за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане.

Според Ковачева преоборудването е свързано със значителни финансови разходи и извънредни организационни усилия от страна на домакинствата и има предпоставки за нарушаване на основни права на гражданите – правото на информация, правото на индивидуален избор и правото на качествена услуга.

От началото на тази година се предвижда смяна на топломерите и водомерите за топлата вода с уреди за дистанционно отчитане. Срокът за монтирането на новите уреди е 1 януари 2027 г., като финансовите разходи са за сметка на потребителите.