От архивите: Първото метро у нас тръгва на 28 януари 1998 г.

8 хиляди софиянци са използвали първоначално трасето от 5 спирки, 20 години по-късно - 340 хиляди души

Новини
15:00 - 28 Януари 2024
7775
От архивите: Първото метро у нас тръгва на 28 януари 1998 г.

Първата линия на метрото в София е пусната в експлоатация на 28 януари 1998 г. Първият участък от първия диаметър на метрото има пет метростанции и е с дължина 6,5 км - от бул. "Сливница" през  ж.к. "Люлин" до бул. "Константин Величков". Пуснатото метро е 105-о в света, припомня БТА.  

Осем хиляди - толкова софиянци започва да превозва метрото през 1998 г. Трасето има само 5 станции, разположени между “Сливница” и “Константин Величков”. Строителството им обаче трае 19 г.

Първата копка на метростанция “Вардар” е направена още по времето на социализма - през 1979 г.

Най-изявен противник на метрото сред специалистите е арх. Христо Генчев.  Метрото има противници и по върховете на партийната и държавната йерархия.  Някои атаки срещу него са по чисто икономически причини.  Отричат го като грандомански соцобект. Привържениците на подземното съоръжение пък твърдят, че само то може да реши транспортния проблем на София. 

Общата дължина на трасето на първия метрорадиус по-късно става 8,1 км със седем метростанции. През 1999 г., на 17 септември, е въведена в експлоатация метростанция "Опълченска", а на 31 октомври 2000 г. метростанция "Сердика" на пл. "Св. Неделя". 

На 20 април 2003 г. действащия участък се свърза с ж.к. "Обеля" с нов участък от 1,8 км. На 8 май 2009 г. е въведен в експлоатация участъкът ж.к. "Младост 1" - стадион "Васил Левски". Централната част от това трасе с дължина 2,0 км и 1 метростанция (Софийски университет "Св. Климент Охридски") е въведена в експлоатация през септември 2009 г. 

На 25  април 2012  г. официално е въведен в експлоатация участъкът от първия диаметър "ж.к. "Младост І"-ж.к. "Младост ІІІ" - бул. "Цариградско шосе" с дължина 2,2 км и 2 метростанции. На  31 август 2012 г. е пуснат в експлоатация и вторият диаметър от метрото с участък "Пътен възел "Надежда" - Централна жп гара-пл. "Света Неделя"-бул. "Черни връх"", с дължина 6,4 км с 7 метростанции, и  участък "ж.к. Обеля - ж.к. Надежда - Надлез Надежда", с дължина 4,2 км с 4 метростанции. В периода от 2016 г. до 2021 г. е изградена цялата трета линия на метрото - 12 км от  "Подуяне" през "Оборище" и центъра, през "Красно село" и "Овча купел" до Околовръстния път при "Горна Баня".

На 26 август 2020 г. е открита третата линия на метрото от "Хаджи Димитър" до "Красно село". Първият етап от трасето е с дължина 8 км, с 8 метростанции. На 24 април 2021 г. е открит участъкът с дължина 4 км - от ж.к. "Красно село", през ж.к. "Овча купел", до Околовръстния път при кв. "Горна баня", и има общо четири метростанции - "Овча купел", "Мизия/Нов български университет", "Овча купел 2" и "Горна баня". С пускането на тези 4 км от Линия 3 дължината на столичното метро става 52 км с 47 станции.

В началото на тази година започна изграждането на стартовата площадка за работа на тунелопробивната машина за строителство на тунелите на участъка от метрото през район „Слатина“. Новият участък е с дължина шест километра и ще има шест метростанции. Той е разширение на Линия 3 през ж.к. "Слатина" и достига до бул. "Цариградско шосе" при Окръжна болница.