Параскева Джукелова празнува 30 години на сцената на Народния театър

Творческият юбилей актрисата ще отбележи на 17 и 20 ноември с ролите си в две пиеси на Мирела Иванова

Култура
18:00 - 12 Ноември 2022
6671
Параскева Джукелова празнува 30 години на сцената на Народния театър

Параскева Джукелова ще отбележи своя забележителен творчески юбилей – 30 години на сцената на Народния театър – на 17 и 20 ноември с ролите си в пиесите на Мирела Иванова „О, ти която и да си…“ и „Бележките под линия“, научи Lupa.bg.

Годината е 1992 г., денят - 14 ноември. Параскева Джукелова има рожден ден и най-големият подарък, който й прави съдбата, e първата й роля на Голяма сцена в Народния театър. Спектакълът е „Великият комбинатор“ по Илф и Петров на режисьора Андрей Аврамов, а Параскева се озовава рамо до рамо с актьори-гиганти от ранга на Велко Кънев, Сава Хашъмов, Илия Добрев, Георги Мамалев, Михаил Петров.

Същата година тя завършва актьорско майсторство в НАТФИЗ в първия клас, воден от проф. Стефан Данаилов. Днес Параскева Джукелова е сред най-знаковите актриси в първата ни трупа. Публиката я обожава и аплодира всяка нейна поява на сцената.

Поредица от емблематични спектакли в компанията на най-именитите й колеги от трупата са в нейната творческа биография на сцената на Народния театър, и всяка роля подрежда парченце от красивия пъзел, наречен Параскева Джукелова - Наташа във „Васа Железнова“ от Максим Горки, Кора в „Анатол“ от Артур Шнитцлер, Филис в „Обир“ от Джо Ортън, Надя в „Бягащи странници” от Алексей Казанцев, Елианта в „Мизантроп” от Жан Батист Молиер, Керън в „Август в Оклахома” от Трейси Летс, Триша в „Пет жени в еднакви рокли” от Алън Бол, Елизабет и Темида в „Ричард Трети“ по Уилям Шекспир, Маргарет в „Добри хора” от Дейвид Линдзи Абер, Саломия в „Последното изкушение” по Никос Казандзакис, Олга в „Чаровно лято с неизбежните му там неприятности“ от Максим Горки, Тео в „Спускане от връх Морган” от Артър Милър,  Марселина  в „Един безумен ден” от Пиер дьо Бомарше, Еди в „Лисичета“...

И най-новите: Пелагия в „О, ти, която и да си...“, Сара в „Компания“, Лора в „Бележките под линия“, Мария в „Народът на Вазов“ и Доротеа в „Чудесна неделя за Creve Couer“.

Параскева Джукелова има номинации "Аскеер" (2007) за водеща женска роля за ролята на Надя в "Бягащи странници“ от Алексей Казанцев, "Аскеер" (2010) за поддържаща женска роля за  Елианта в "Мизантроп“ от Жан-Батист Молиер и номинация за "Златен кукерикон" (2019) за женска роля - за Марселина в "Един безумен ден“ от Пиер дьо Бомарше.

Параскева Джукелова прави забележителни роли в двете пиеси на изявената поетеса и писателка Мирела Иванова.

Актрисата е носител на „Златна роза“ за ролите си във филма „Сезонът на канарчетата“ (1993).  Има и две награди за водеща и поддържаща женска роля от гилдията на филмовите творци – за ролите си във филмите „Джулай” и „Съдилището”.

Във филмографията й са заглавията „Вина“ (2022), „Голата истина за група Жигули“ (2021), „Блаженият“ (2020), „Съдилището“ (2014), „Къде е Маги“ (2012), „Джулай“ (2012), „Време за жени“ (2006), „Аз съм Дейвид“ (2003), „Изпепеляванe“ (2003), „Емигранти“ (2002), „Асистентът“ (2001), „Суламит“ (1997), „Сезонът на канарчетата“ (1993 г.), „Аритмия“ (1992), „Кмете, кмете… „(1989).

Мирела Иванова е автор на пиесите „О, ти която и да си…“ и „Бележките под линия“, които се играят при голям успех в Народния театър

За пиесата си „О, ти, която и да си...“ драматургът Мирела Иванова споделя, че първоначално Параскева Джукелова дава идеята да се направи рецитал по любовните стихове на Вазов, а след това замисълът се разраства и работата по лиричния разказ за любовта потръгва с невероятна всеотдайност и встрастеност.

"Интимните стихове на Вазов са най-уязвимата му страна – на първо място от художествена гледна точка. Вазов започва да пише на 19- годишна възраст, вдъхновен от любовта си към Катерина, още няма изграден лирически почерк, няма образци, ако щете, няма и литературен език, и стиховете му са само чувствена стихия.

Повечето от тях изгарят при опожаряването на Сопот, а някои оцелели, а също и написаните по-сетне в Русе, влизат в „Майска китка“. Много по-късно, чак през 1919 в личната му антология „Люлека ми замириса“ срещаме изградени, добре структурирани и овладяни интимни стихотворения – но и най-успешните сред тях не достигат по сила и мощ истинските му шедьоври.

Интимните стихове на Вазов са най-уязвимата му страна и защото по особен начин сме му отказали тази принадлежимост към чувствената, лична същност на живота, а и той самият е бил повече от сдържан, лаконичен и дискретен по въпроса, тук-там отронва някоя и друга болезнена дума пред проф. Шишманов или в писмо", споделя Мирела Иванова, която е един от най-задълбочените изследователи на живота и творчеството на патриарха на българската литература. Дълги години тя бе директор на къща-музей „Иван Вазов" в София.

По думите на Мирела Иванова „О, ти, която и да си...“ е лиричен колаж, който с много театрално въображение и почтителност се опитва да отговори на въпросите: Кои са обичаните, тайнствени жени, вдъхновявали поета? Кои са жените зад неговата величествена осанка?

Какво е присъствието на Съба Вазова, майката, бдяща до края на живота си като орлица не само над своя първороден син Иван, но и над всичките си девет деца? Все пак се знае колко обичан и обичащ е поета – от първата любов с Катерина до залезната – към Евгения Марс, на която посвещава негласно антологията си „Люлека ми замириса“ през 1919 година. 

Режисьор на „О, ти, която и да си...“ е друга талантлива актриса Бойка Велкова. Сценографията и костюмите са на Нина Пашова, музиката на Теодосий Спасов, хореограф е Мила Искренова.

На Параскева Джукелова на сцената партнират Ненчо Костов, Биляна Петринска, Радина Боршош и Ева Тепавичарова.

„О, ти, която и да си...“ бе създаден от драматурга Мирела Иванова и режисьора Бойка Велкова през лятото на 2020 г. във връзка със 170-годишнината от рождението на Иван Вазов.

"Бележките под линия" е вторият спектакъл в Народния театър, който носи подписа на драматурга Мирела Иванова.

Шест героини, всяка от които крепи на раменете си своя необикновен свят, изпълнен със самота, сила, съмнения, любов и заседнали в гърлото спомени и мечти... Стигмите на разполовените биографии, копнежите, семейните разриви, социалните роли и професионалните успехи са като непосилни раници, помъкнати по пътя...

Героините на премиерния спектакъл "Бележките под линия" са шест, но всъщност театралното представление брои до десет, стане ли дума за жени: и към актрисите Мария Каварджикова, Ана Пападопулу, Илиана Коджабашева, Вяра Табакова, Параскева Джукелова и Ирина Митева прибавя авторката Мирела Иванова, режисьорката Катя Петрова, хореографката Анна Пампулова и Михаела Добрева, създателка на мултимедията.

„Бележките под линия“ е игрови прочит на съвремието, нагнетено от все по-фалцетните крясъци на самотата и липсата на обич и разбиране помежду ни. Една майка, известната актриса Юлия Знеполска, и трите й дъщери, близначките Биляна и Бистра и изтърсачето Нина, въвличат в трагикомичното си битие и ценностен хаос още две съучастнички – актрисата Лора и собственичката на бутик Магда.

Поводът привидно е празничен – но празникът, който ги събира, се преобразява в безмилостна арена за всички отложени през годините битки, премълчани истини, несподелени тайни, натрупани огорчения и непоносими вини. В една толкова немилостива война между майка и дъщери, между поколения и възгледи победител може да бъде само любовта, ако все още притежаваме силата да я призовем.

Какъв невъзможен дух и неугасваща енергия водят шестте героини през веселия ужас на съществуването, какви красиви, смешни, поетични  и абсурдни подробности им позволяват да крепят равновесно живота, да бъдат негово вълнуващо продължение? Възможно е да открием и личните си, и общочовешки отговори, достатъчно е всеки да ги потърси и в себе си.

Изненади очакват зрителите след двете празнични за Параскева Джукелова представления, научи още Lupa.bg. „О, ти, която и да си...“  ще се играе на 17 ноември, четвъртък, от 19 ч. на Камерна сцена, а „Бележките под линия“ може да гледате на 20 ноември, неделя, от 19,30 ч. на сцена "Апостол Карамитев".