Париж забрани електрическите тротинетки
В продължение на години политици предупреждаваха за опасения за безопасността, стрес за пешеходците и задръстване на градските улици

Париж днес става първата европейска столица, която забранява електрическите тротинетки под наем, а кметството обеща да "успокои" улиците, предаде "Гардиън".
Последните от общо 15 хил. електрически тротинетки в града бяха натоварени на микробуси в четвъртък следобед.
Петгодишният експеримент с е-тротинетките под наем в Париж, при който те можеха да бъдат оставяни навсякъде и вземани чрез мобилно приложение, се радваше на висока популярност - често сред хората под 35 години и студентите - но беше изпълнен с противоречия.
В продължение на години политици предупреждаваха за опасения за безопасността, стрес за пешеходците и задръстване на градските улици от паркирани тротинетки, съборени на купчини, както и за въпроси, свързани с въздействието върху околната среда.
През 2020 г., след оплаквания от анархичното им използване и превръщането на Париж в опасна "джунгла", градът въведе най-строгите регулации в света, ограничавайки броя на операторите и автоматично проследявайки и ограничавайки скоростта. Но това не беше достатъчно, за да успокои спора.
През април кметът на Париж Ан Идалго свика референдум за е-тротинетките, като почти 90% от хората гласуваха за забраната им. Това беше отбелязано като победа за пряката демокрация от страна на кметството, въпреки че избирателната активност беше само 7.5%.
Водачите на електрически тротинетки под наем обикновено ги използваха за сравнително кратки разстояния и не е ясно към каква друга форма на транспорт ще се насочат сега.
Кметството смята, че богатият обществен транспорт на Париж и разширената мрежа от велосипедни алеи ще бъдат достатъчни.
Очаква се много потребители на е-тротинетки вместо това просто да ходят пеша, да прибегнат към автобуси или метро или да си купят собствени тротинетки.
Анализаторите следят дали се увеличава използването на електрически велосипеди под наем, управлявани от същите компании, които управляваха тротинетките - Tier, Dott и Lime - както и парижката схема за велосипеди под наем Vélib. Най-голямото увеличение през последните години е в използването на лични велосипеди в Париж.
Самите тротинетки ще бъдат преразпределени в други градове. Повечето от тези на Tier се връщат в Германия или Варшава, докато Lime ги изпраща до Лил, Лондон, Копенхаген и градове в Германия. Dott ще изпрати някои чак до Тел Авив.