Първите въздушни линейки иджат в края на годината

Има оферти от Словения

Общество
12:22 - 18 Януари 2023
1254
Първите въздушни линейки иджат в края на годината

Има подадени две оферти от компания от Словакия и от компания от Белгия, което означава, че сме много близо до крайната цел - осигуряване на медицински хеликоптери за Спешна медицинска помощ по въздух за България на сух лизинг. "Хели Мед Сървисиз" няма общо с Министерство на здравеопазването. Нашата цел и идея е да се подпомогне изграждането на проекта, който не става с приказки, а с действия.

Това заяви инж. Георги Гвоздейков, изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на "България Хели Мед Сървисиз" ЕАД на пресконференция в БТА.

На 17 февруари трябва да приключи процедурата и да има избран изпълнител за медицинския хеликоптер. "България Хели Мед Сървисиз" уточни, че има средствата за първата година за хеликоптера в размер на 1 700 000 евро.

В следващите няколко месеца (втората половина на годината или най-рано от юни месец), предвид законовите срокове в Закона за обществените поръчки, ще успеем да доставим дълго чаканият медицински хеликоптер в България, надява се Гвоздейков.

Медицинските хеликоптери идват поетапно, но няма да е преди края на 2023 г.

Той отбеляза, че трябва да се развие проектът на територията на цялата страна - да бъдат изградени 6 оперативни бази за хеликоптерите, които с определен периметър да покриват разстояние, което да бъде преодолявано за 25-30 минути от най-далечната точка. Трябва да има и поне две приемащи болници, които да осигурят приемането на хеликоптера, а след това и лечението на пациента, уточни Гвоздейков.

Наемането на хеликоптера освен обученията, които ще направим, ще извършваме мисии, които са от важност и спешност, но няма да можем да работим ефективно като системата HEMS оператор, защото ще сме само с един хеликоптер. Ще искаме съдействие от държавата за наемането на още един хеликоптер, докато бъдат произведени и доставени останалите хеликоптери по Плана за възстановяване, каза той.

Гвоздейков уточни, че не иска да има "шум в ефира" с медицинския хеликоптер, който ще е за Спешната медицинска помощ и засега не се предвижда да се включва търсене и спасяване. Ако някои реши да закрие "Хели Мед Сървисиз" няма да има медицински хеликоптер и всичко ще бъде изхвърлено на боклука, отсече Гвоздейков.

Той обясни и техническите параметри за медицинските хеликоптери. Дълго време се говори по темата, а няма професионална яснота какво се случва и какво прави търговското дружество, което предстои да бъде лицензирано като авиационен оператор. Следващото сериозно предизвикателство е да се сформира екип, който отговаря на съответната експертиза, опит и знания за медицинските хеликоптери и авиационна безопасност. Качествените хора в авиацията в България стават все по-малко, изтъкна Гвоздейков.

Към момента в процеса на работа е изработване на един доста сериозен обем от документация, която е свързана със самата експлоатация на авиационния оператор и предстои да бъде представена в национален орган, за да започне процесът по лицензиране. Това са над 18 документа и други такива подобни документи, свързани с безопасността. Обемът от изработени страници е около 2 700 за всеки документ.

Георги Клисурски, председател на Съвета на директорите на "Хели Мед Сървисиз", заяви, че това е национален проект и екипът на авиационният оператор са само една част от целия пъзел, но няма как да се справят сами. Авиационният оператор трябва да работи в синхрон с Министерство на здравеопазването, системата 112, Министерство на транспорта и Спешна медицинска помощ, надява се Клисурски.

Той уточни, че една от инвестициите в Плана за възстановяване е закупуване на 5 медицински хеликоптера и изграждането на 6 оперативни бази, за да може хеликоптерите да достигат до всеки един пациент. Инвестициите на ЕС е около 100 млн. лв. и машината, която HEMS искат да вземат под наем няма нищо общо с еврофинансирането.

Той се надява от втората половина на 2023 г. да има един медицински хеликоптер, който да извършва мисии. Това, което ние сме готови да свършим е да направим така, че системата да заработи, за да не изпадаме в трагични ситуации, в които човешкият живот се губи, изтъкна Клисурски.

Васил Вълков, директор на дирекция "Авиационен оператор" коментира, че е отговорен да разработи документите за авиационния оператор. Нашата основна цел е да се подготвят млади кадри, пилоти, които да бъдат обучени в специфичната дейност на "Хели Мед Сървисиз" операторите, обясни Вълков.

Той уточни, че за един хеликоптер ще бъдат обучени между два-три екипажа, които да могат да работят. "Един хеликоптер няма да е в състояние да покрие цялата страна, но ще бъде на удобно място", изтъкна Вълков и добави, че така са създадени хеликоптерите за HEMS, който работи в един район с доста по-малък периметър на действие.

Вълков посочи, че новите хеликоптери по Плана за възстановяване няма да дойдат наведнъж, а ще дойдат поетапно в рамките на 3-4 г.