Патова ситуация: Пътищата в страната ни остават без ремонти

Актуални новини
13:35 - 07 Април 2022
3942
Патова ситуация: Пътищата в страната ни остават без ремонти

Наболелият от дни проблем свързан с парите за поддръжка на републиканските пътища, назрява все повече, а намирането на решение изглежда трудна задача. Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов изглежда притеснен и моли депутатите за помощ, но за момента такава няма. Нещо повече-темата скара самите депутати в парламента.

Така на практика България в момента не може нито ремонтира, нито да поддържа пътища. АПИ не може повече да си върши работата по поддръжката на пътната мрежа. Причината е в сключените при управлението на ГЕРБ договори с частни фирми, по които са се натрупали огромни задължения, а и съществуват подозрения за тяхната валидност.

В тази връзка, ПП, ИТН и БСП внесоха проекторешение в парламента, съгласувано с регионалното министерство, с което се предлага начин да се разреши ситуацията. Разглеждането и гласуването му обаче беше отложено след политическа схватка в пленарната зала.

Като проблем се очертава не само бъдещата поддръжка на пътищата, но и недовършените към момента дейности.

Става дума 278 недовършени обекта - магистрали, пътища, тунели, мостове, които се намират "в юридическа несигурност".

Освен това през 2021 г. и началото на 2022 г. са изпълнени дейности, възлагани по договорите за текущо поддържане на републиканските пътища, като общо претендираната от дружествата за пътно поддържане и ремонт сума е достигнала общо 1 176 646 119 лева.

Как се стига до тук?

В мотивите към проекта се обяснява, че всяка година работата на АПИ се е финансирала, като в бюджета й е била залагана определена сума. Впоследствие обаче се оказва, че тези прогнозни суми са били в пъти по-ниски от реално изхарченото. Така в периода 2019-2020 г. агенцията е сключила 34 договора за поддържане на пътната мрежа на обща прогнозна стойност 711 720 000 лв., по които обаче са възложени дейности за 3.3 млрд. лв.

За да разреши проблема, служебното правителство е решило миналата година да предприеме следната стъпка – договорите да бъдат прекратени предсрочно, като в същото време се открият нови процедури за възлагане на обществени поръчки за поддръжка на пътищата.

Така и става, като определените срокове за прекратяване на четири договора е 29 април 2022 г., а за останалите – 30 юни 2022 г.

Оказва се обаче, че до изтичането на тези срокове, няма да могат да бъдат избрани нови фирми, които да осъществяват поддръжката. Това ще направи невъзможно за пътната агенция да изпълнява законовото си задължение да се грижи за пътната мрежа. Освен това съществуват съмнения за юридически нередности в сключените в миналото договори, съответно и в тяхната валидност. Това пречи да бъдат приключени възложените чрез договорите дейности.

Караджов: Шофьорите на камиони са като на война - отиват и не знаят дали ще се върнат

Днес на обяд министър Караджов инспектира обходния маршрут през прохода "Витиня".

"Имах възможност да видя докъде сме се докарали като държава. Това е след повече от десетилетие на бездействие. Пътищата, които имат такъв тежък трафик, са абсолютно непроходими и непригодни за тежък трафик. Тези хора си вършат работа си и отиват буквално като на война - отиват и не знаят дали ще се върнат. Връщам се в кабинета си и ще се опитам да направя нещо за тях веднага", обяви той след като се срещна с протестиращи шофьори на камиони и ТИР-ове, които алармират за окаяното състояние на пътя, който е ключов за преминаването на тежкотоварния трафик.

Шофьори на камиони и тирове го аплодираха за това, че той е първият министър, който показва разбиране и се е качил заедно с тях, за да види в какви опасни условия пътуват.

"Чакам утре решението на Народното събрание. Почти съм убеден, че то ще е положително и ще можем да решим проблема на шофьорите. Буквално първата поръчка, която ще направи АПИ, ще е за сериозен ремонт на този участък", обеща министърът.