Пловдивската опера танцува „Ана Каренина” на Античния театър

Музикантите от града под тепето се молят затворената дълги години Концертна зала в центъра най-накрая да отвори врати

Култура
10:57 - 01 Февруари 2022
2529
Пловдивската опера танцува „Ана Каренина” на Античния театър

Най-търсеният хореограф в Европа Лео Муич ще постави на Античния театър в Пловдив балета "Анна Каренина". Преговорите с твореца от сърбо-хърватски произход са на финала, а спектакълът ще е един от гвоздеите на Opera Open това лято. Освен балета целият оркестър ще участва в постановката, обясни шефката на Пловдивската опера и успешен режисьор доц. Нина Найденова.

Тя е твърдо решена да развие международен оперен туризъм в Пловдив. Това е един от акцентите й, които ще представи на конкурса на 10 февруари в Министерството на културата. Найденова кандидатства за нов директорски мандат, а зам.-кметът на Пловдив Пламен Панов увери, че общинското ръководство непоклатимо стои зад кандидатурата й. Изчисленията сочат, че всеки, посетил фестивалите на Пловдивската опера, оставя средно около 600 лева за двудневен престой в града. А 40% от международната публика идва в Пловдив именно да гледа оперните спектакли.

Над 200 артисти с международна кариера е успяла да привлече по време на двата си директорски мандата Найденова.

"Гледали сме да направим пловдивския оперен театър видим на национално и международно ниво. Поехме състава през 2013 г., когато микроклиматът беше доста сложен. Пловдивската опера се свързваше с проблеми, раздори и липса на пари. Участвахме активно в спечелването на титлата "Пловдив - европейска столица на културата и бяхме в основата на програмата й. Научихме се да работим по проекти, които ни правят конкурентни. Така увеличихме и бюджетите си за различни постановки", изтъкна Найденова. За последните 4 г. операта е усвоила близо 1,2 млн. лева от спечелени проекти. Сътрудничи си със знаменити трупи като театро Реджио ди Парма, а постановката "Орфей и Евридика" на Стефано Пода получи отзвук в Европа.

Според Найденова успехът на операта се дължи до голяма степен и на разширяването на жанровете, като в спектаклите съчетава поезия, изобразително и съвременно изкуство.

Трупата завладя през годините нови пространства като тепетата, двора на Техническия университет, възрожденските къщи в Стария Пловдив, Епископската базилика и ги изпълни с музика. Сега смята да изнася представления е по археологическите обекти, които в града изобилстват.

Миналото лято след 55 г. операта отново се завърна на хълма Бунарджика с постановката на Карл Орф "Кармина Бурана". А в рамките на месец през 2019 г. Opera Open е събрала 25 000 зрители на Античния театър. Дори бароковият спектакъл "Орфей и Евридика" успял да привлече над 7000 посетители.

"Участваме във всички програми, които се провеждат в Пловдив и това ни прави разпознаваеми. Публиката на Пловдивската опера е млада - нещо, с което малко театри могат да се похвалят", посочи доц. Найденова.

В сценична техника и инструменти са инвестирани над 573 000 лева. Артистите наброяват 150 души. 50 служби - ателиета, художници, железари, дърводелци, шивачи работят за спектаклите. Всяка година се шият над 800 костюма.

Възнагражденията на музикантите са вдигнати до 50% и отделно под формата на допълнително материално стимулиране получават още 4 заплати отгоре.

"Седма година подред сме с отлична оценка от Министерството на културата и сме втори в България след националната опера", посочи Найденова. Отделно Академията "Госпожа опера" обръща внимание на детските представления. Всяка година се обучават над 70 хлапета в артистични и музикални умения. А балетът на операта е международен - събрал е артисти от 8 страни.

"Дори в пандемия връщаме публика. Увеличили сме с 60% приходите от билети", изтъкна Найденова.

Пеещите фонтани ще продължат да се развиват и като оперна сцена с повече осветление и ефекти, а реновираната Градска художествена галерия в Стария Пловдив ще бъде открита с участието на операта.

Според музикалния директор Диан Чобанов Найденова е успяла да събере творци със световна кариера, а главен гост диригент е маестро Емил Табаков. "Защо да не се сравняваме с Арена ди Верона", попита той.

Догодина Пловдивската опера навършва 70 г. и музикантите се молят да я отбележат в обновената Концертна зала, която години наред е затворена. 120 експерти са работили по проекта за ремонт, предстои министерството на културата да избере изпълнител. Идеята е тя да се отвори към централния площад. Средствата са в размер на 9,7 млн. лева.