Покойният Вилхелм Краус - олигарх сред министрите и министър сред олигарсите

Едно време
14:16 - 16 Юни 2020
43894
Покойният Вилхелм Краус - олигарх сред министрите и министър сред олигарсите

Всяка "червена" бабичка у нас е отлично обучена да повтаря мантрата "Иван Костов ограби България". Отношението към кабинета на полит-икономиста от Драгалевци oбаче едва ли е плод единствено на пропаганда от в. "Дума". Доста фигури около Командира се превърнаха в преуспяващи бизнесмени, а безспорният №1 сред тях е напусналият ни преди дни Вилхелм Краус, който спокойно може да бъде наречен министърът-олигарх.

Някогашният бригадир на отряд тирове в държавния монополист СО МАТ с падането на Живковия режим започва да се катери в кариерната стълбица, при това стремглаво. Става шеф на ресора Транспорт в столичната община при кмета Янчулев, а на 12 февруари 1997 година е назначен за министър на транспорта в служебното правителство на Стефан Софиянски. По-късно продължава да заема този пост и при Костов.

Синовете на Краус – Антон и Михаил захапват тогава прохождащия бизнес с превърналите се в символ на неспазването на правилата за движение маршрутки. Двамата имат осем линии във времена, когато издаването на касови бележки е екзотика. Някои специалистио неофициално изчисляват печалбите им на 1,3 млн. лева месечно.

Антон и Михаил Краус изкарват по милион на месец и могат да си позволят Илиян да им пее на ушенце

През есента на 2007-а година Михаил Краус е отвлечен от луксозното си "Ауди" от бандата на Наглите. Искането за откуп възлиза на 1 250 000 евро. След трескава размяна на есемеси с големия брат Антон бандитите се съгласяват да намалят цената на 300 бона. Тя е платена, а Михаил е освободен три седмици по-късно с един пръст по-малко.

За самия Вилхелм Краус също не всичко е безоблачно. Бившият министър на транспорта е обвинен по чл. 283 от Наказателния кодекс. Текстът е за престъпления по служба и буквално гласи: ''Длъжностно лице, което използва своето служебно положение, за да набави за себе си или за другиго облага''. Следствието разследва Краус за дейността му по приватизационната сделка за ''Автобус'' ЕООД, когато е бил министър.

Покрай делото става ясно, че фамилия е успяла да се превърне в истинска машина за пари. Антон Краус има участие във фирмата ''Карина СПС'' чрез дружеството ''Сева транс''. Той държи шест от най-атрактивните маршрутни линии в София, където заедно с още 14 превозвача е санкционирана от Комисията за защита на конкуренцията за създаването на картелно споразумение за въвеждане на ''единни цени''. Антон Краус в онези години контролира също няколко нощни клуба в София и на Южното Черноморие.

Бивши политически съратници изпратиха министъра във вечния му път. Снимка: Агнес Методиева

След скандалите Краус навлиза във винарския бизнес. Капацитетът на неговата изба край Каменар е за 700 тона грозде, от които могат да се произведат 550 000 бутилки червено и бяло вино. Лозовите масиви и избата били построени с едно рамо от превърналата се в скандална европрограма САПАРД. 

Освен това Вилхелм е в Надзорния Съвет на "ЛУКОйл" и отговаря за транспорта в компанията. Той е неохотно назначен на поста от Валентин Златев през 2001-а година, като баровецът изпуска намеци за оказан политически натиск.

Всъщност, май да си министър на транспорта е особено изгодно, защото Вилхелм далеч не е единственият заемал този пост, който после се превръща в ултрабогаташ. Същата е съдбата на Пламен Петров и Николай Василев от НДСВ, служебния Кристиан Кръстев, "червения" Петър Мутафчиев и забравения Антони Славински.