Половината кандидати за работа все още срещат предразсъдъци по време на интервю

Въпроси за етническата принадлежност и сексуалната ориентация още предизвикват страх от неприемане

Новини
16:34 - 21 Април 2021
2762
Половината кандидати за работа все още срещат предразсъдъци по време на интервю

Скорошно национално количествено изследване на маркетингова агенция BluePoint, проведено през януари 2021 г. по поръчка на TELUS International Bulgaria, показва, че пазарът на труда в България продължава да бъде динамичен.

Около 70% от анкетираните споделят, че става все по-трудно човек да намери и да започне работа, пише news.bg. А една трета от анкетираните посочват и наличието на предразсъдъци, като на 30% от респондентите им се е налагало да скрият външен белег, етническа принадлежност, сексуална ориентация или друго поради страх от неприемане.

Толерантността към "различните хора" на национално ниво все още не е толкова широко застъпена - само 2,3% смятат, че българите сме изключително толерантни, докато 49,5% твърдят, че обществото спада в графа "по-скоро нетолерантни". Що се отнася до усещането колко толерантни са работодателите у нас, 34% споделят виждането, че те не са "отворени" към различията в кандидатите за работа.

Въпреки положителната тенденция, която в голяма степен се дължи на навлизането на все по-големи компании у нас, прилагащи "политика на толерантност/приемане", резултатите посочват, че има път, който предстои да бъде изминат.

Проучването проследява и кои според потребителите са неприемливите въпроси по време на интервю за работа. Сексуална ориентация - 73,3% и цвят на кожата - 69,3% са следвани от религиозна принадлежност - 57%, планове за деца - 55% и етническа принадлежност - 46%.

Освен на национално ниво, темите за предразсъдъците и приемането бяха проучени и сред служителите на TELUS International Bulgaria. В анонимно изследване над 83% от служителите на компанията споделят, че никога не са усещали нетолерантност. Това се подкрепя и от факта, че 98,7% от тях смятат, че компанията попада в категориите "изключително толерантни" и "по-скоро толерантни" работодатели на българския пазар.

Вярвайки, че когато служителите се чувстват приемани на работното място, те запазват висока мотивация за развитие с пряк ефект върху бизнеса, TELUS International Bulgaria стартира национална кампания "Бъди себе си". Тя цели да започне диалог за преодоляване на предразсъдъците в процеса на кандидатстване за работа и се подкрепя от редица известни личности, сред които Влади Ампов-Графа и Прея.