Портних се врътна за клоаката Варненско езеро

Общество
08:36 - 17 Септември 2020
3450
Портних се врътна за клоаката Варненско езеро

След като не успя да се вмести в нито един от обявените срокове за ремонт на скъсания канализационен тръбопровод, превърнал Варненското езеро в клоака, администрацията на кмета на града Иван Портних изненадващо обяви нов план за справяне с кризата.

Това беше съобщено от общинския пресцентър, но нов краен срок за приключване на ремонта, който започна на 21 май, отново не бе обявен. Междувременно в езерото и залива на Варна за повече от година са изтекли над 3 млн. куб.м силно токсични фекални води, предаде „Дневник”.

Според прессъобщението подновените участъци на тръбата, скъсана през миналата година, засега нямало да бъдат закопани в езерното дъно, както предвиждаше проектът за ремонта й на стойност 1.3 млн. лева. Освен това тя щяла да бъде временно положена на 25 - 30 м встрани от предварително определеното трасе, докато бъде изкопана предвидената подводна траншея.

Кога ще се случи това и каква е причината за внезапната промяна на плановете не се разбира. В съобщението се уточнява само, че полагането на тръбата е започнало след удълбочаването на фарватера и плавателния канал в езерото.

Без план и промяна в него

Вярна на стила си да работи по скъпоструващи инфраструктурни обекти "на инженеринг", в средата на май администрацията на варненския кмет Иван Портних явно е започнала работата по ремонта на скъсания канализационен тръбопровод без ясен план за работа и без съгласуване с други проекти, реализирани във Варненското езеро по същото време.

По същия начин, с финансиране "на око" и без обосновка от държавния бюджет, през 2013 г. бяха отпуснати 5 млн. лв. за преасфалтирането на 4 км от градския булевард "Владислав Варненчик". По-късно се оказа, че това е било предвидено да стане по друг проект с осигурено европейско финансиране, но парите от бюджета вече бяха похарчени. Без проект и строителни книжа през 2017 г. започна и работата по реконструкцията на станалия печално известен с недомислиците и ниското си качество бул. "Васил Левски". За него бяха похарчени поне 130 млн. лв., което направи километър от булеварда 4 пъти по-скъп, отколкото на автомагистрала "Хемус".

Още преди в края на април тази година местни и национални медии да съобщят за премълчаното от Портних и администрацията му изтичане на токсични води във Варненското езеро, вече беше официално обявено, че с началото на лятото Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" ще започне удълбочаване на плавателните канали през езерото. Бюджетът на този проект с продължителност 700 дни е 350 млн. лв. и има пряка връзка с икономиката на Варна.

Сметките на кмета Портних

По тази причина няма как местната администрация да не е знаела за него. Въпреки това на 21 май пред БНТ Портних заяви: "Работата по ремонта на тръбата ще приключи до месец, месец и половина. Има готовност и за работа през нощта, за да може максимално бързо да се приключи."

Веднага след това на мястото на авариралия участък от тръбата се появиха платформа и плаваща изкопна техника. За няколко дни над водата се издигна и малък остров от пясък и тиня, който за три месеца остана с почти същия обем, както и в началото на работата. А през това време Портних и заместникът му Христо Иванов обясняваха, че нищо кой знае какво не се случва в езерото, тъй като фекалните води са се изтичали в него и преди построяването на авариралия тръбопровод през 2011 г. Но проблемът със замърсяването бързо стана видим дори от Космоса.