Превземането на танкер от "сенчестия флот" на Москва се оказа чиста проба театър

Европа не може да направи много, за да спре този трафик – напротив, тя самата е голям потребител на руски нефт и газ

Новини
17:30 - 05 Октомври 2025
3014
Превземането на танкер от "сенчестия флот" на Москва се оказа чиста проба театър

Кадрите от новините напомняха филма "Мисията невъзможна". Френски командоси с маски нахлуха на борда на ръждясалия петролен танкер "Боракай" с автоматични оръжия и започнаха да търсят доказателства, че корабът е отговорен за изпращането на руски дронове към датски летища. Капитанът и първият помощник - и двамата китайски граждани - бяха задържани.

Френският президент Еманюел Макрон не можа да потвърди, че "Боракай" е отговорен за атаките с дронове, но даде да се разбере, че спирането на кораба край брега на Сен-Назер е "стъпка към политика на пресичане на подозрителни кораби в нашите води, които се занимават с контрабанда" на руски петрол. Според Макрон целта е била "да се засили натискът върху Русия, за да се убеди да се върне на масата за преговори" по Украйна.

Два дни по-късно, след като делегатите на европейската среща на върха в Копенхаген, където Макрон произнесе вдъхновяващите си думи, се разотидоха по домовете си, "Боракай" тихо възобнови плаването си. На капитана на кораба беше повдигнато обвинение, не по-сериозно от неподчинение на заповедта на френския флот да спре, пише The Spectator.

Не бяха намерени никакви доказателства за участие в изпращането на дроновете,

които уж са кръжали над летището в Копенхаген на 30 септември.

Целият този шумно отразен международен инцидент ще завърши само с двудневно забавяне на доставката на 100 000 тона суров нефт на "Роснефть" от балтийското пристанище Приморск до Вадинар, Гуджарат, където се намира нефтопреработвателният завод, принадлежащ на индийската компания Nayara Energy.

Руският президент Владимир Путин осъди задържането на танкера като "акт на пиратство" и заяви, че Макрон е инициирал тази акция от съображения на вътрешната политика.

"Няма друг начин да се отвлече вниманието на населението, на гражданите на Франция, от сложните вътрешни проблеми,

които са трудни за решаване", заяви Путин на форум на експерти по външна политика в руския черноморски курорт Сочи.

Този път Путин може би е прав. Макрон определи тази драматична операция по залавянето на кораба като важна стъпка в борбата срещу сенчестия флот, който в момента превозва по-голямата част от руския суров петрол и захранва военната машина на Кремъл. Но на практика Европа не може да направи много, за да спре този трафик - напротив, тя самата е голям потребител на руски нефт, нефтопродукти и газ.

Да вземем например характеристиката на Макрон за товара на кораба "Боракай" като "контрабанда". Купуването и продажбата на руски нефт не са забранени. Вместо това съществува само ограничение на цената, което доскоро беше 60 долара за барел, но във връзка с неотдавнашния спад на световните цени то беше преразгледано и сега е с 15% по-ниско от световните цени.

Обаче колко се плаща за партида петрол е въпрос за юристите, които се занимават с договори, и няма нищо общо с корабите в морето.

Всъщност ограничението на цената се оказа изключително лесно за заобикаляне.

Един от начините е така наречената "измама със сертификати", при която в официалните документи се посочва ниска цена на доставката, но се добавят скрити надбавки, като преработка и транспорт, за да се компенсира разликата.

Друг начин е руските петролни компании да продават продукцията си на свои дъщерни компании на напълно законни ниски цени, съответстващи на ограничението, а след това да продават нефтопродуктите на пазарна цена. "Лукойл", най-голямата частна петролна компания в Русия, продължава да експлоатира нефтопреработвателни заводи в Нидерландия, Румъния и България, които напълно отговарят на санкциите.

Що се отнася до "сенчестия флот", този зловещо звучащ термин всъщност означава

петролни танкери, които са регистрирани в юрисдикции с ниско ниво на регулиране и не са застраховани в Лондон,

а вместо това имат полици, издадени от руски, индийски или китайски застрахователи.

Корабът "Боракай" е ярък пример за този вид кораби. Построен през 2007 г., той в момента е регистриран в Бенин. Но през април тази година той е бил известен като "Кивала" и е бил регистриран в Джибути.

През април тази година "Боракай-Кивала" беше задържан край бреговете на Естония, което също предизвика голям международен резонанс във връзка с борбата на Европа срещу корабите от сенчестия флот. Неговото престъпление беше, че естонските власти не можаха да потвърдят регистрацията му в Джибути, но след седмица на юридически манипулации в офисите на морски адвокати в Източна Африка документите бяха уредени и той продължи пътя си.

Накратко, танкерите от сенчестия флот не са сред най-уважаваните плавателни съдове. Но те не са, както предполага Макрон, морски престъпници.