През 1957 г. Кан аплодира на крака Гинка Станчева
Една от най-ярките ни актриси днес става на 89 години
Гинка Станчева е една от най-ярките ни театрални и кино легенди, една от най-обичаните ни актриси. Днес тя става на 89 години.
Сред емблематичните филми с нейно участието са “Земя“, първата българска лента, представена на конкурсната програма в Кан, “Любимец 13” и “Специалист по всичко”, в които си партнира с Апостол Карамитев, сериалите “Нощем с белите коне” и “Семейство Калинкови”. Незабравими са и образите, които създава в Младежкия и Благоевградския театри и театър „Барбуков“.
Гинка е родена на 15 юни 1932 г. в София. През 1955 г. завършва ВИТИЗ в класа на проф. Стефан Сърчаджиев и започва кариерата си в Драматичен театър в Благоевград в ролята на Блага във „Фиданките цъфтят“ на Славчо Красински, където работи до 1958 г.
С ролята си на Цвета от “Земя” с режисьор Александър Жандов Гинка Станчева омайва кинофестивала в Кан през 1957 година. 23-годишната българка се появява на премиерата в българска народна носия и омагьосва артелита в операта, където текат прожекциите. Сред знаменитостите на фестивала е самата Елизабет Тейлър, която в проява на ексцентричност дава прием с живи лъвове в клетки. Председател на журито е писателят Андре Мороа.
Никой не познава младата българка, но публиката става на крака и дълго аплодира автентичната хубост на носията и на младата жена, облечена в нея.
За нея “Земя” е вторият филм. Първият е “Хайдушка клетва”. Снимките и за двата филма прави по време на дебюта си в театъра в Благоевград. От вълнение на пробите за “Хайдушка клетва” младата актриса не може да спи – дори не е мечтала да снима заедно със своя кумир Апостол Карамитев. Като студентка единствена от колегите си има специалното разрешение на проф. Сърчаджиев да стои в Народния и да гледа играта на христоматийни за българския театър имена като Апостол Карамитев, Ирина Тасева, Маргарита Дупаринова, Мила Павлова, Йордан Матев.
На снимачната площадка на “Хайдушка клетва” чувства, че ще припадне от вълнение. С много такт Апостол й помага да се овладее пред камерата.