Продажбите на нови автомобили в ЕС се сринаха до 16-месечно дъно
Продажбите на автомобили в EС през март 2024 г. са намалели с 5,2% спрямо същия месец на 2023 г. и възлизат на 1,03 млн. броя. Това сочат данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
Спадът е отчетен за първи път от началото на годината и е рекорден от 16 месеца насам.
През февруари цифрата се е увеличила с 10,1%. През първото тримесечие продажбите на автомобили в ЕС са нараснали с 4,4% на годишна база до 2,77 млн. броя.
Броят на продадените нови автомобили в Европа (страните от ЕС плюс Исландия, Норвегия, Швейцария и Великобритания) е намалял с 2,8% през март до 1,38 млн. Във Великобритания продажбите са нараснали с 10,4% до 317 800 сезонни фактори, тъй като пикът на регистрация на нови автомобили в страната е през март и септември.
В Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа, продажбите през март са намалели с 6,2% и възлизат на 263 800. Във Франция продажбите са спаднали с 1,5% до 180 000, в Италия – с 3,7% до 162 000, в Испания – с 4,7% до. 94 800.
Продажбите на електрически превозни средства в ЕС са намалели с 11,3% до 134 400, като в Белгия цифрата е скочила с 23,8%, във Франция – с 10,9%, а в Германия е намаляла с 28,9%. Делът на електрическите превозни средства в общите продажби на европейския пазар се сви от 13,9% през март 2023 г. до 13% през март т.г.
Продажбите на групата Volkswagen (включително Skoda, Audi, Seat, Porsche и др.) в ЕС миналия месец са намалели с 9% до 251 000, Stellantis (обединени Fiat Chrysler и PSA Group) – с 12,6% до 189 100, Renault – с 2,1% до 108 200.
Продажбите на автомобили от японската Toyota Group са скочили с 18,4%, докато продажбите на южнокорейската Hyundai Group са намалели с 5,9%.
Германският производител на луксозни автомобили Bayerische Motoren Werke AG (BMW) сви продажбите си през март с 6,7%, а конкурентът му Mercedes-Benz падна с 1,7%.
Tesla е продала 28 900 автомобила в ЕС миналия месец, което е с 30,4% по-малко от същия месец година по-рано.