Проф. Антоанета Христова пред Lupa.bg: Кризата в образованието свършва след 10 г.

У нас
21:15 - 07 Февруари 2020
3935
Проф. Антоанета Христова пред Lupa.bg: Кризата в образованието свършва след 10 г.

Задаващата се криза в средното образование заради недостиг на учители по предмети като физика и химия се дължи на липсата на превенция, свързана с възпроизводството на кадри на различните нива на обучение. Проблемът е от 15-20 години, не от вчера. Това заяви пред Lupa.bg проф. Антоанета Христова от Института за изследване населението и човека по повод тревогата на министър Красимир Вълчев, че скоро няма да има учители за точните дисциплини.

По думите на експерта поради застаряване на населението и доскорошната непривлекателност на учителската професия тенденцията е негативна и тя трудно се компенсира. Голяма част от учителите са в пенсионна възраст или пък преподават предмети, за които нямат заместници.

Самите деца не са мотивирани да учат химия и физика. Трябва да се открият кариерни възможности за тях. Да се направи така, че когато завършат университета, да не ги примамят фирмите с високи заплати, а да отидат в училище и да преподават наученото, призова проф. Христова.

„Кризата е очевидна, затова трябва да има превенция. Това, което се направи тук и сега, ще има последствия след 10 г. Хубаво е да се стимулира кандидатстването в специалности като физика и химия например, чрез стипендии и това вече се прави. Кандидат-студентите трябва да бъдат мотивирани, да знаят, че имат реализация. Предишните министри на образованието въобще не са предприемали стъпки в тази насока”, категорична е проф. Христова.

„Реформите са забавени с 20 години. Учителите на възраст предпочитат традиционните методи в преподаването и имат нужда от по-сериозна подготовка в съвременните, интерактивни методи. Защо се пълнят главите на децата с тежка материя, която не е полезна?! Това става, защото професори от различни университети искат точно техният материал да бъде в учебниците. За да се спре това, трябва да се изпрати послание към родителите и да се зададе въпрос към тях: „Какво искате вашите деца да усвоят – задълбочени умения или да учат много, без да има нужда от това”, препоръча специалистът.

Според нея, родителите ще се разделят на две. Едните ще кажат: „Защо ограничавате знанията на нашите деца и ги правите неграмотни?”. От другата страна ще застанат родителите, които искат подрастващите да имат повече умения и способности, отколкото ненужни знания.