Проф. Семков: Официално откриваме нов телескоп в Рожен

Актуални новини
17:06 - 08 Юни 2022
Проф. Семков: Официално откриваме нов телескоп в Рожен

На 10 септември официално откриваме новия телескоп в обсерваторията в Рожен. Това каза проф. Евгени Семков, директор на Националната астрономическа обсерватория – Рожен към Института по астрономия на БАН, пред „Фокус“.

На 12 юни предстои вратите на обсерваторията да бъдат отворени безплатно за посетители. Директорът уточни, че това винаги се прави на християнския празник Петдесетница, като съвпада с храмовия празник на параклиса „Света Троица“, издигнат през 1935 г. и който се намира до входа на наблюдателната кула.

„При предишни наши прояви най-голям интерес има към 2-метровия телескоп, който вече е на над 40 години. Поддържаме го в работещо състояние, купена е нова апаратура за наблюдения. Най-интересното е, че астроном от обсерваторията ще може да изнесе кратки слова на посетителите и да отговори на въпросите им“, обясни директорът.

Той припомни, че от две години имат проект за нов телескоп. „Той ще бъде с диаметър на огледалото 1,5 м, може да изглежда по-малък от стария, но той ще бъде направен по нови технологии с много добро качество на механичната система. Получихме финансиране от Министерството на образованието и науката по Националната пътна карта за научна инфраструктура 2020-2027 г.

Имаме сключен договор с австрийска фирма, която спечели обществената поръчка и вече е готова с телескопа“, обясни проф. Семков, който уточни, че в началото на май са имали възможност да го видят в завода.

Той добави, че от своя страна в консерваторията са изградили и фундамент за телескопа.

„През юли-август ще се извърши монтирането наблюдателната кула с купол, върху която след това ще бъде монтиран и самият телескоп“, каза още директорът. По думите му ще се насочва дистанционно, ще е изцяло роботизиран.

Проф. Семков допълни, че такъв вид телескоп ще бъде много ефективен за наблюдение на обекти, които имат много бърза променливост, както и за изследване на звезди, на звездни купове, на галактики и др.