"Частни уроци" изобщо не съществува като термин в Швеция

Това, което мотивира шведските ученици да учат, е желанието да си осигурят добър живот

Актуални новини
11:55 - 21 Май 2024
17933
"Частни уроци" изобщо не съществува като термин в Швеция

Ако за нас това звучи изненадващо, също толкова шокиращо би било за шведските родители да си представят, че трябва да плащат за допълнително обучение на децата си извън редовните занимания в училище. Това разказва Кремена Сьодерстрьом, българка, директорка на шведско училище.


В скандинавската страна се смята, че училището е длъжно да осигури образование и подкрепа на учениците, така че да бъдат готови за самостоятелен живот и успешна реализация. Ако родителите се включват в образованието на децата си, това е добре дошло, но никой не го очаква от тях. Задължението да образова децата като пълноценни граждани и справящи се с живота личности е изцяло на училището.

За учениците, които изпитват затруднения или са пропуснали част от материала, се осигуряват допълнителни занимания с преподаватели от училището. Ако по време на тези занимания те покажат напредък, това се отразява на оценките им.

Оценките са буквени и се поставят от шести клас нагоре, като броят им е по преценка на учителите. Цялостното представяне на ученика през годините е решаващо за крайния му успех, а не оценката от матурата и изпитите в края на етапите на обучение, което спестява стреса от явяването на изпит.

Това, което мотивира шведските ученици да учат, е желанието да си осигурят добър живот, което не значи задължително висше образование, а професия. Тези, които имат амбиции, са достатъчно добре подготвени да продължат в университет, където обучението е съсредоточено върху необходимите за специалността им предмети и е съчетано с много практика.

По въпроса с дисциплината и проблемното поведение на някои от учениците директорката казва, че е длъжна да реагира на всеки сигнал, подаден от учителите, и да обсъди и състави план за работа с ученика. За това тя разчита на екипа от специалисти в училището, които отговарят за здравето и социалното състояние на децата. Случаят се обсъжда с училищния лекар или медицинска сестра, психолог, кариерен консултант, с родителите, за да се помогне на детето да преодолее проблемите си и да се съобрази с правилата на поведение. Наказания не се прилагат. При изключителни случаи се търси съдействие от социалните служби или полицията.

Кремена Сьодерстрьом е директорка на училището "Игелста" в град в близост до Стокхолм, известен с голям брой имигранти, висока безработица и престъпност. За няколко години тя успява да превърне училището от проблемно в проспериращо