"Даймлер" става "Мерцедес-Бенц"
За последния четвърт век това е четвъртата смяна на името
Качеството на автомобилите с трилъчата звезда изглежда вечно, името на компанията майка с централа в Щутгарт обаче се променя често. Сега това се случва още веднъж и групата "Даймлер" (Daimler) официално става "Мерцедес-Бенц груп" (Mercedes-Benz Group), приемайки името на най-известната си марка.
Макар че промяната ще бъде вписана в търговския регистър днес, концернът започна да използва "новото си старо име" още от събота, 29 януари, отбелязвайки по този начин деня, в който 136 години по-рано Карл Бенц регистрира патента за първия автомобил в света. Приблизително по същото време в околностите на Щутгарт работи и Готлиб Даймлер, който заедно с Вилхелм Майбах през 1890 г. основава "Даймлер моторен гезелшафт" (Daimler Motoren Gesellschaft - DMG). Бенц и Даймлер така и не се срещат лично, но основаните от тях компании се сливат през 1926 г. в периода на икономически сътресения, последвал Първата световна война, и вече близо век дават на света мощните коли, превърнали се в безапелационен символ на социален статус и успех.
За последния четвърт век това е четвъртата смяна на името - от "Даймлер-Бенц" (Daimler-Benz), през "Даймлер-Крайслер" (Daimler-Chrysler), до само "Даймлер" след продажбата на "Крайслер" (Chrysler) през 2007 година.
С поредното пренаименоване ръководството се надява да подчертае трансформацията на групата от донякъде тромав промишлен концерн в компания, фокусирана върху луксозните коли и ванове.
"Това е едно ново начало", заяви пред медии главният изпълнителен директор на групата Ола Келениус.
Новото име продължава стратегията, която Келениус започна миналата година с отделянето на производството на камиони в самостоятелна компания "Даймлер трък" (Daimler Truck AG). В резултат правата върху името "Даймлер" преминаха към дружеството за тежкотоварни превозни средства за 9,7 млн. долара.
Сега амбициите на Келениус са насочени към електрификацията и намаляване на разликата между пазарната капитализация на концерна с тази на американския производител на електромобили "Тесла" (Tesla). В момента пазарната оценка на група "Мерцедес-Бенц" е 74 млрд. евро (85,70 млрд. долара) или едва около една десета от капитализацията на "Тесла" (849,35 млрд. долара) и задачата няма да бъде лесна за германския концерн с близо 170 000 служители.
Анализатори освен това се съмняват в успеха на тези планове предвид ограничения потенциал за растеж в луксозния сегмент на пазара.
"Мерцедес-Бенц" напоследък агресивно насочва вниманието си към електрическата мобилност и неотдавна се появиха съобщения, че групата цели да произвежда от 2024 година собствен двигател следващо поколение за електромобили.
"Искаме да имаме възможно най-голям контрол върху цялостната система на електрическия мотор, батерията и силовата електроника, подобно на начина, по който стоят нещата с двигателя с вътрешно горене", каза Маркус Шефер, ръководител на развойната дейност в концерна.
Производството на основната марка "Мерцедес-Бенц" пострада тежко през третото тримесечие на 2021 г. заради недостига на чипове. През последните три месеца на годината доставките донякъде се възстановиха, но компанията все пак загуби лидерството при продажбите на луксозни коли в полза на конкурента си Бе Ем Ве (BMW), което се случва за първи път от 2015 година.
Експерти оценяват самата марка "Мерцедес-Бенц" изключително високо - на близо 51 млрд. долара, посочва американската консултантска фирма "Интербранд" (Interbrand). Сред световните автомобиостроители по-високо се нарежда само японският бранд "Тойота" (Toyota).
Точно на това залага Келениус, надявайки се с новото име да засили привлекателността на групата за инвеститори и таланти.