"Ромео и Жулиета" танцуват пламенно в Софийската опера
Балетът по творбата на Шекспир и музиката на Прокофиев е детска мечта за примабалерината Марта Петкова, дизайнерката на норвежката кралица прави костюмите за спектакъла
На 7, 8, 9 и 10 ноември Софийската опера и балет представя премиерата на балета „Ромео и Жулиета“ - най-известната любовна история в английската литературна традиция. Шекспир винаги е създавал в творбите си красиви, възвишени, силни по дух хора. Той изобразява свободно човешката личност, независимо от мнението на обществото, от основните предразсъдъци, преобладаващи в него.
За десетилетия произведението на Уилям Шекспир е вдъхновение за редица композитори. Една от най-известните композиции, черпеща от темата за Ромео и Жулиета, е музиката на Сергей Прокофиев за едноименния балетен спектакъл. Един музикален шедьовър, който разкрива в пълна палитра душевния свят на героите и на сюжетната линия.
Калоян Бояджиев е хореограф и режисьор на балетния спектакъл, той е автор на концепцията, либрето и на художественото осветление.
Постановката пресъздава една класическа творба в реалното ѝ време, същевременно с нова естетика и визия, които ще докоснат и ще бъдат разбрани от нашите съвременници.
В главните роли ще танцуват Марта Петкова, Фредерико Пинто, Боряна Петрова, Никола Хаджитанев, Вяра Иванчева, Емил Йорданов, Георги Банчев, Винченцо Каруана, Румен Бонев, Александър Александров.
Диригенти на балетната постановка са Андрей Галанов и Игор Богданов.
„Ромео и Жулиета“ е моя детска мечта от самото начало, когато постъпих в балетното училище, каза примабалерината Марта Петкова по повод предстоящата премиера на творбата от Сергей Прокофиев.
Тя е в главната роля на Жулиета. Марта Петкова е и художествен ръководител на балета в Софийската опера и балет.
„Имайки възможност да гледам спектакли на националния балет, винаги съм си представила, че един ден ще изиграя Жулиета. Вълнението е огромно, но още по-щастлива съм, че именно Калоян Бояджиев прави постановката. Това е един много успял, изключителен българин, който ние всички много уважаваме и мога да кажа, че работата с него, определено, беше различна – заради това огромно спокойствие, което той ти дава“, каза Петкова.
„Не е имало момент, в който да го усетим напрегнат. Винаги е разбран, винаги е търпелив, винаги отговаряш на всеки един въпрос. Ние сме свикнали да работим по нерви, под напрежение, под стрес. А сега виждаш другата страна – когато всичко става много спокойно. Всичко става с усмивка, което е странно и много приятно за нас, артистите“, каза още Марта Петкова.
По думите й това е „един чисто нов спектакъл, който оживява на сцената с нова хореография, нова сценография, нови костюми“. Всичко е през един нов, леко съвременен поглед, обясни тя.
„Калоян Бояджиев има едни узрели артисти за тези главни роли – за да може спектакълът да е в пълната си емоционална палитра. Защото за тази разтърсваща драматична любовна история трябват артисти, не само техника“, коментира примабалерината.
„Всеки хореограф има свой собствен похват и лексика. Винаги съм казвал, че при мен движенията трябва да са плавни и да преливат от едно в друго. Това е тема номер едно. Може да се каже, че моята стилистика е по-модерна от класическата стилистика.
Аз лично съм се водил от най-различни хореографии, защото самият аз съм играл в „Ромео и Жулиета“, в Осло, поставена от Майкъл Кордер. От това също са останали някакви малки нотки и моменти, които аз много съм харесвал. Самият Корда се е водил пък по постановката на Кенет МакМилан. Тези хореографи не се влияят един от друг, а надграждат и се вдъхновяват един от друг“, каза Калоян Бояджиев.
По думите му музиката на Сергей Прокофиев е много специфична. „Тя има лайтмотиви, които отговарят на определени сцени. Самият автор в партитурата е написал кога и какво се случва. Когато правих либрето, аз вървях с музиката на Прокофиев, допълни хореографът.
„В много постановки на „Ромео и Жулиета“ Меркуцио е представен с малко по-лек характер, а аз го виждам така, че, ако трябва да направя съвременна версия на „Ромео и Жулиета“, той ще бъде на мотор. Той е човек, който обича живота, но на секундата може да се обърне, да извади шпагата и да налети на бой. При мен Меркуцио има много по-дълбоко психологическо развитие, много по-зрял е“, разказва Калоян Бояджиев.
„Аз имам голямо влияние от модерния танц, тъй като имам 13 модерни балета в операта, в Осло, не на палцова техника“, добави той.
Според Калоян Бояджиев, ако душата на един балет са премиерсолистите, то корде балетът е сърцето: „Корде балетът трябва да е жив, да подпомага действието на премиерсолистите. Ако нямаме добър корде балет, никога няма да се получи добър спектакъл. Тоест корде балетът е много важен за мен – като звено“.
Новият премиер солист на балета на Софийската опера Фредерико Пинто ще се представи в две роли в новата постановка на балета „Ромео и Жулиета“ от Сергей Прокофиев. Фредерико ще влезе в образите на Ромео и Тибалт – единият от фамилията Монтеки, другият – представител на фамилията Капулети.
Фредерико е от Португалия. Идва в България през 2018 г., а година по-късно вече е част от националния балет, където танцува солистични и главни роли. Публиката го познава от спектаклите "Зорба гъръкт", "Ана Каренина", "Спящата красавица", "Лебедово езеро", "Дон Кихот". Последния сезон Фредерико се представи блестящо като Джей Гетсби в спектакъла на Лео Муич „Великият Гетсби“.
Ингрид Ниландер пък е художник на балета „Ромео и Жулиета“. Тя е дългогодишен дизайнер на театрални, балетни и оперни постановки, игрални филми и телевизионни сериали, мюзикъли и продукции за деца. Ингрид е дизайнер на редица изложби, а през 2017 г. проектира дизайна за роклята на норвежката кралица Соня по случай нейния 80-годишен юбилей. Любопитно е, че кралицата също има образование по дизайн и шивачество.
Ингрид завършва Костюмография в Националната академия по изкуствата в Осло и оттогава не е спирала да работи. Има повече от 100 продукции. През 2004 г. получава театралната награда „Хеда“ за най-добър визуален дизайн.
Ингрид Ниландер работи за Норвежката национална опера и балет, за Националния театър на Норвегия, както и за редица други национални и международни танцови и театрални компании.