Реклами завличат младежи в дългове

Актуални новини
17:56 - 18 Юли 2025
1351
Реклами завличат младежи в дългове

Все повече млади хора на възраст под 30 години не могат да изплащат кредитите си, а сред възможните причини за това са реклами в социални мрежи, като например в “ТикТок”, каза Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания.

“Възрастовата граница на хората, които изпадат в просрочие, става все по-ниска - масово това са хора под 30 години, а много често дори под 25-годишна възраст”, заяви тя. Често причината младежите да не могат да връщат заемите си са импулсивни покупки, които са повлияни от реклами в “ТикТок”. Има все повече случаи, при които един човек има няколко кредита - от няколко и дори от една финансова институция. Има хора с двуцифрен брой кредити, каза Лилия Димитрова. В тези случаи най-често човек първо взима няколко заема от банки, идва момент, в който банките отказват да му дават повече заеми, но той се прехвърля към дружествата за бързи кредити.

Най-често не могат да изплащат кредитите си не хора без работа, а такива, които са взели неразумни решения, каза Лилия Димитрова. Например първо купуват апартамент с кредит, после кола, а след това взимат и заем за почивка, за да покажат някакъв статус, повлияни от инфлуенсъри, които пускат клипчета в социалните мрежи. В крайна сметка често родителите изплащат кредитите, които са взели децата им. Затова съветите на експертите са родителите да помагат на младежите да взимат разумни решения при взимането на кредити.

“Изменя се и друга характеристика в профила на длъжника - той вече не е от малък областен град. Заради миграцията към София, Пловдив, Варна и Бургас, основният дял от заемите се теглят в четирите най-големи града, съответно и задлъжнелите хора най-често са оттам”, каза Лилия Димитрова.

През последните години има тенденция средният размер на необслужвания кредит да намалява. Причината е, че в просрочие изпадат предимно потребителски необезпечени кредити, които са с малка дължима сума. При ипотечните кредити плащанията са изключително добри, има малко случаи, при които събирането на парите е предадено на фирми за управление на вземания и тези случаи са предимно на дружества с кредити, а не на отделни граждани. В резултат за 2024 г. средният размер на продадените потребителски кредити на фирми за управление на вземания е 909 лв., при 1324 лв. за предходната 2023 г.

Българите плащат задълженията си взе по-съвестно. През първата половина на настоящата година коректните плащания по кредитите са нараснали с 38% спрямо същия период на миналата година, показват данни на Асоциацията за управление на вземания. Хората разбират финансовите си ангажименти, но имат и по-добри доходи, с които да изплащат кредитите, каза Лилия Димитрова. Но тъй като броят на отпуснатите кредити значително нараства, се увеличават и случаите, при които събирането на вноските е прехвърлено на фирми за управление на вземания.

“Наблюдаваме трайно изменение на поведението на потребителите у нас. Растящото кредитиране през последните години, предизвикано от ниските лихви и сериозния икономически подем в страната, подтикна дори най-консервативните групи хора да се замислят за външно финансиране. По този начин се измества нагласата към кредитния продукт - той вече не се асоциира с просрочие в степента, в която това беше преди 5-10 години. Българите привикват да живеят с кредит, да го разглеждат като инструмент за подобряване на качеството на живот и да го използват разумно, като го погасяват редовно”, коментира Лилия Димитрова.