Руската пропаганда облъчва западни журналисти с фалшиви новини
"Операция претоварване" е насочена към повече от 800 новинарски организации в Европа и извън нея, като са им изпратени около 2400 туита и над 200 имейла
Руски пропагандни центрове целенасочено обсипват журналистите в западни държави с фалшиви новини, за да разпръснат ресурсите им за проверка на фактите и да засилят обхвата на дезинформацията, съобщи телевизия "Евронюз".
Наречена "Операция претоварване" от финландската компания за софтуер и методологии Check First, която публикува изследване по темата, продължаващата схема включва анонимни проруски участници, които се свързват с журналисти в координирана кампания, за да ги накарат да проверяват предполагаеми фалшиви новини.
Уловката се основава на простия принцип, че "всяка публичност е добра публичност".
Исканията за проверка обикновено са насочени към Украйна, Франция и Германия и са под формата на имейли и споменавания в социалните мрежи.
"Операция претоварване" е насочена към повече от 800 новинарски организации в Европа и извън нея, като са им изпратени около 2400 туита и над 200 имейла.
Telegram също е изиграл значителна роля, като повечето от линковете, изпратени до журналистите, са ги отвеждали към приложението за съобщения.
Check First установи, че през последните няколко месеца са публикувани повече от 250 проверки на факти, в които се споменават фалшивите новини, създадени за "Операция претоварване".
Например подателят на един от цитираните в доклада имейли се представя за загрижен гражданин, който уж е видял подозрителни твърдения в руски медии, и моли журналистите да се поинтересуват.
В друг авторът дава ясно да се разбере, че иска всички проверки на фактите да бъдат широко споделяни, за да могат да бъдат видени от възможно най-много хора.
Това доказва целта на операцията да достигне до по-широка аудитория, независимо дали новината е опровергана или не.
Източниците използват това, което Check First нарича "амалгама на съдържанието", при която смесват различни видове съдържание, за да създадат достоверна, многопластова история.
Потокът от медии създава фалшиво чувство за спешност сред журналистите, което води до успеха на схемата, защото времето за проверките е малко.
"Операцията служи както за целите на вътрешната пропаганда, така и за външна намеса и манипулиране на информацията", казва Check First. "Макар че нашият доклад се концентрира основно върху последните, от съществено значение е да се признае, че разглежданото фалшиво съдържание произхожда от руски платформи за социални мрежи и се разпространява в рускоезични уебсайтове и блогове, включително в държавни медии, с явната цел да популяризира военната програма на Кремъл сред местната аудитория."
Голяма част от фалшивите новини са под формата на видеоклипове които дискредитират украинските бежанци, живеещи на Запад. В един от клиповете се твърди, че украински салон за красота в Полша излага клиентите си на ухапвания от комари, за да им помогне да отслабнат. В лъжливото видео се използва логото на Euronews.
Обратното търсене на изображения показва, че кадрите са взети от видеоклип в YouTube, излъчен през 2021 г., в който полска жена е арестувана в Гданск. Той няма нищо общо с Украйна или украинците.
В друго видео, погрешно приписано на Euronews, се използват стари кадри на френския икономист Филип Агион, за да се говори за предполагаемото задълбочаване на икономическата криза във Франция.
Докъде може да стигне проверката на фактите?
Макар че ефективността на проверките на фактите е поставена под въпрос, Check First призовава журналистите да останат бдителни и да удвоят усилията си за ограничаване на подвеждащото съдържание.
Фирмата насърчава журналистите да проверяват самоличността на всеки, който изпраща своите опасения по имейл или в социалните мрежи.
"Когато получавате имейли или други съобщения, особено когато намекват за "кремълска пропаганда", бъдете предпазливи към непоискани имейли и директни съобщения, които съдържат връзки или прикачени файлове, свързани с Украйна, Русия или други политически чувствителни теми", казва Check First.
Проверяващите на факти се насърчават да си сътрудничат с различни медии, за да идентифицират модели и потенциални координирани усилия, като повишат колективната осведоменост и реакция.
Check First също така предлага на медиите да подобрят обучението по киберсигурност и най-добрите практики, като например докладване на подозрителни имейли.
"Обучете екипа си да разпознава обединяването на съдържание, при което се комбинират различни видове манипулирано съдържание, за да се създаде по-убедителен фалшив разказ", се казва в доклада.
"Това включва разбиране как свързани видеоклипове, изображения и текст могат да бъдат забелязани в множество съмнителни канали или публикувани от подозрителни акаунти в социалните мрежи."