С 11 % средно е спаднал оборотът на големите вериги по време на пандемията
Въпреки тежките моменти, повече от 20 000 служители са запазили работните си места
По време на извънредното положение, причинено от пандемията на новия коронавирус, оборотът на големите вериги в страната е спаднал средно с 11%. Това показват данни от анкета на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в която са взели участие 8 от големите вериги у нас, членове на СМТ - "Аванти", Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, "Фантастико" и "Хиполенд", с пазарен дял от над 30% от ритейлърите в България, съобщава money.bg.
Веригите се разделят главно на хранителни (5) и нехранителни (3). При някои от хранителните вериги спадът на оборота по време на блокирането е бил минимален, а при други - между 5% и 10%. При същите в началото на извънредното положение, когато хората започнаха да се презапасяват със стоки, логично са били отчетени ръстове на оборотите, като впоследствие са регистрирани по-съществени спадове, главно в периода април-май.
При някои от нехранителните вериги пандемията е наложила физическо затваряне на обектите - 36 магазина са били затворени от общо 59 обекта, собственост на трите компании, участвали в сондажа. Средният спад на оборотите при тях е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и Deichmann.
Анкетата регистрира и над 23% среден спад на броя на клиентите на посочените вериги в рамките на първите шест месеца на 2020 година. Цифрите варират между 10% и 50%, в зависимост от различните вериги и различните периоди на кризата, предизвикана от коронавируса.
Междувременно обаче изследването на СМТ констатира, че въпреки тежките моменти, повече от 20 000 служители са запазили работните си места.
"По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск", пишат от организацията.
Спрямо изводите големите ритейлъри у нас успешно са се справили с новите предизвикателства, като същевременно не са допуснали дефицит на стоки и празни рафтове. Същите успешно са адаптирали бизнес моделите си към новата ситуация и са запазили своите работници.
Иначе резултатите от анкетата свидетелстват за подобряване на модела на работа на търговските вериги и доставчиците у нас. "Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици като са предоговаряли сроковете за плащане. Освен това веригите са подкрепили български производители, като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки. Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изразява в повишено търсене на местни храни."
Отбелязва се и че само две от веригите са се възползвали от държавната мярка 60/40 - "Mr. Bricolage" и "Deichmann". Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа и заявяват, че са предпочели да се справят сами с предизвикателствата на кризата.
Какво да очакваме след кризата - данните сочат, че търговските вериги в страната ще продължат да се развиват с адаптирани стратегии. За 2020 година Вilla например планира да отвори 6 нови магазина и да обнови 8 други.