Съдът спря окончателно вредните коли в София
![Съдът спря окончателно вредните коли в София](https://lupa.bg/f/news/b/337/db30a1f8ff396f36136c8f4ee92fb074.jpeg)
Върховен административен съд остави в сила решение на Административен съд София - град. с което е отхвърлено оспорването на текст от Наредбата за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община.
Тя е приета на 15.12.2022 г. от Столичния общински съвет.
Върховните магистрати припомнят, че със Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/ се дава право на общинските съвети да приемат мерки, когато видът и степента на замърсяване на въздуха увеличават значително риска за човешкото здраве и околната среда.
Тези мерки са три вида: създаване и въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на цялата община или на част от нея; ограничаване употребата на определени видове горива или на уреди за отопление; ограничаване движението на моторни превозни средства на територията на съответната община и/или създаване и въвеждане на зони с ниски емисии на вредни вещества.
Именно с тази цел е издадена оспорената наредба. Тя е и в изпълнение на "Комплексна програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община, приетата с решение на Столичния общински съвет.
От обхвата на оспорената Наредба са изключени моторни превозни средства със специален режим на движение и моторни превозни средства, предназначени за извършване на обществен превоз на пътници.
Настоящата наредба, приета на основание е съобразена с целта на законодателството на ЕС за опазване на човешкото здраве и околната среда.
Мерките, които са предвидени в оспорваната наредба, са описани и в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха, България 2020-2030 г.
Програмата включва изисквания за качеството на горивата или техните алтернативи, предимно за съдържанието на влага в дървата за огрев в общините, както и задължителното постепенно премахване на традиционните печки на твърдо гориво за период от пет години до 2024 г. и възприемане на алтернативни методи за отопление.
Другата мярка, която касае създаването на Зони с ниски емисии от транспорт съответства на вече приетия План за действие за „Зелен град" на Столична община и в частност на дългосрочната визия за премахването на замърсяващите автомобили от пътната мрежа.
Целта е намаляване на замърсяването на въздуха и свързаните с човешкото здраве въздействия и рискове. Според този план се предвижда ограничаване на дизеловите автомобили в централната градска част на София с по-малко от 20% от общия автомобилен парк до 2026 г.
Въвеждането на зони с ниски емисии от транспорт е мярка предвидена и в Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 г. Отчитането на ревизираните прогнози за емисиите е предвидено да се извършва пред ЕК.
По отношение броя на зоните или броя на измервателните станции в дадена зона, за които са регистрирани превишавания на стойностите, европейското законодателство не предвижда минимален праг.
Единствено Съдът на ЕС може по изключение и поради съображения за правна сигурност временно да отложи последиците при неприлагане на националното право, противоречащо на норма на правото на Съюза.
Следователно посочените мерки в обжалваните текстове от Наредбата са законосъобразни и съответстват на строгите изисквания на правото на ЕС.
Решението по администартивно дело № 2591/2024 г. е окончателно.