Само няколко пилоти кацат на най-страшното летище в света

Актуални новини
22:26 - 29 Октомври 2024
6733
Само няколко пилоти кацат на най-страшното летище в света

Бутан, чието име означава Страната на гръмотевичния дракон, има едно-единствено международно летище, което е може би по-известно и от самата държава. Това е аеропортът край град Паро и той се смята за едно от най-опасните и изискващи летища на света.

От тези, на които след приземяване целият салон ръкопляска на пилота, с изключение на пътниците, които още държат здраво подлакътниците на седалките.

При кацането пилотът - един от шепата, които имат сертификат и право да кацат и излитат от Паро - е направлявал машината ръчно, без радар и се е ориентирал единствено по знаци от пейзажа.

Пътниците обаче са далеч по-впечатлени от видимата и доста стряскаща част от този пейзаж. Единствената писта на летището, дълга едва около 2000 метра, се намира в дълбока, тясна равнина на височина от 2200 метра, със заход между върхове, някои от които с височина от близо 5500 метра.

Усещането е, че крилата на самолета аха ще заберат я хълмовете, я къщите по хълмовете.

И дори това не е единственото предизвикателство, заради което на Паро кацат само две авиолинии, работното време на летището е само от изгрев до залез и не се допускат големи джъбмо джетове.

Липсата на радар, който да води пилотите при кацане, значи, че капитанът в кокпита трябва да се води по определени протокол и процедури. Например те, а не радарът, определят какви да са скоростта и височината на самолета при достигане на зададени визуални маркери от пейзажа, т.е.пилотът се ориентира за кацането по това, което вижда около себе си.

Затова и на летището може да се каца, а и излита единствено когато е светло и има добра видимост.

Ако времето е облачно, полетът може да бъде отклонен.

При летището край Паро освен че се насочва по определени ориентири, пилотът трябва да внимава и за електрически стълбове и покриви на къщи по околните хълмове, особено при последния остър, внезапен 45-градусов завой към пистата. Малко след това следва и кацането.

Ако пилотът не познава всеки детайл от пейзажа и обърка траекторията дори с няколко сантиметра, може да кацне върху нечий дом.