Само в Lupa.bg: Таксиметровите шофьори излизат на бунт
Трагедията е пълна: между 70 и 90% от водачите в страната вече са безработни
Таксиметрови шофьори от цяла България се готвят за бунт! Причината е в тотално сринатия заради извънредното положение бизнес, което оставя хиляди от тях на улицата, научи Lupa.bg от свой човек в бранша.
Тъжната равносметка дотук е, че между 70 и 90 от водачите в страната вече са безработни. „Ще се опитаме да намерим изход от задънената улица с масов протест. Надявам се няколко хиляди коли да запушим центъра на София, за да се сетят главанаците в парламента за какво сме ги пратили там”, ядоса се столичен таксиметров шофьор пред наш репортер.
От понеделник, 6 април, автомобилите на най-голямата таксиметрова компания в София и в страната „Йелоу такси“ започват да се оборудват по примера на американските си колеги - със специални прегради между предните и задните седалки, с цел предпазване на пътниците и водача от заразяване с коронавируса. Това твърди собственикът на компанията Найден Петров.
„След бързо проучване на пазара намерихме фирма и вече сключихме договор с нея, според който от понеделник започваме да оборудваме всичките си над 1400 автомобила с предпазни плексигласови прозрачни прегради между предните и задните седалки“, обясни Найден Петров. „Целта е да бъдат отделени пътниците от водача като най-добрата предпазна мярка срещу заразяването с COVID-19 както за него, така и за тях. И сега много шофьори споделят, че ги е страх да работят, въпреки че сме взели всички превантивни мерки срещу заразяване – всички са оборудвани са с маски и ръкавици, а колите се обработват с дезинфекционни препарати“, коментира Петров.
Новите прегради вече се произвеждат по поръчка на фирмата, като инвестицията е за над 100 хил. лева. „Поръчали сме много качествени прегради, които да останат в колите и след като епидемията премине, така че те да бъдат оборудвани и за други подобни ситуации в бъдеще, да не дава Господ, разбира се, да има такива. Още повече, че е добре да има преграда между клиентите и водачите и за работа през нощта, когато се качват какви ли не клиенти – в нетрезво състояние, агресивни и пр.“, заяви Найден Петров.
По неговите думи със 75% се е свила работата на таксиметровата компания. На фона на 20 000 адреса, които е правила за 24 часа преди обявяването на извънредното положение на 13 март, сега фирмата изпълнява под 5000. „Като тези 20 000 адреса поемахме и изпълнявахме, а поради липсата на капацитет много адреси тогава отказвахме“, признава Найден Петров и допълва: „А сега треперим да не изпуснем дори и един адрес, тъй като вече са рядкост“.
Возят се основно пътници по договори с корпоративни клиенти. Случайните пътници на таксиметровите компании от близо три седмици вече са рядкост. Поради това вече над 35% от водачите са върнали пътните си книжки и не излизат на работа, като очакванията са през април броят им да се удвои.
Още по-тежко е положението на таксиметровите компании в Източна България. Това обясни Иво Кулев, заместник-председател на Националния съюз на превозвачите (НСП) и собственик на най-голямата шуменска таксиметрова компания „Сити такси“. Проблемът е особено голям в градовете, в които вече е наложен вечерен полицейски час, като Стара Загора и др., където след 21.00 ч няма никакво движение.
Работата на таксиметровите фирми на изток от Велико Търново се е свила толкова много, че на работа излизат едва 10% от колите, регистрирани като таксита, обясни Кулев. Конкретно в Шумен от 4000 поръчки в началото на март сега се изпълняват не повече от 350, като те са само на корпоративни клиенти, подчерта Кулев. Случайните поръчки вече едва ли понякога надвишават дори и половин процент, посочи още той.
„Таксиметрови коли все още се виждат по пиаците, но хора по тротоарите и спирките няма“, коментира Иво Кулев и допълни: „Така е навсякъде на изток от Велико Търново – заявявам го като председател на регионалната структура на НСП, който отговаря за цяла Източна България“, посочи Кулев. Почти същото е положението и в останалите градове, като във Варна и Бургас е малко по-добро – там работата е намаляла с около 80%. Виси водачът 4-5 часа, докато изпълни един адрес за 3 лв. – тук не е София, разстоянията са малки и крайната цена е такава. А само диспечерската такса му е 5 лв. дневно, отделно - горивото и т.н. Затова вече 90% от колегите върнаха пътните книжки и си стоят вкъщи. Скоро само ще си спомняме, че в градовете е имало таксита“, завърши Иво Кулев.